>
U brodogradilištima su uvijek bile potrebne razne naprave za istezanje ili podizanje brodova. Danas su to najrazličitiji tipovi dizalica od portalnih, stupnih, konzolnih, zglobnih, teleskopskih. U manjm škverovima kao praktično rješenje primjenjuju se kamionske dizalice. Sva čuda tehnologije da bi se olakšao ali i učinio sigurnijim i bržim proces izmještanja broda iz mora do mjesta za radove. Nekada je to izgledalo puno drugačije i istezanje je bio postupak koji je uključivao puno ljudi kod manjih brodova ili poseban tip vitla i saonice u škveru za veće brodove.
Govorimo o Arganu, vertikalnom vitlu, jednostavnoj, čvrstoj i snažnoj napravi koju je imao svaki škver. Postoji osnovna konstrukcija koja se primjenjivala u brodogradilištima ali i varijacije kakve su koristili ribari osobito na plitkim talijanskim obalama.
Cijeli sustav sastojao se od koso postavljene konstrukcije vlake, navoza, skalade po kojoj su klizile saonice na kojima je ležao brod. Saonice su povlačene arganom, vitlom na čiji se središnji stup motalo jako uže.
Da bi se sile, koje nisu bile male, podijelile i smanjila opterećenja između argana i saonica korištena su dva velika koloturnika.
Tehnički jednostavan ali vrlo učinkovit sklop čije su značajne mogućnosti spoznali i koristili stari narodi (Egipat, Grčka, Rim...) Za izradu korišten je kvalitetan materijal, najčešće hrast, ili brijest ili murva - dud.
Vitla, vertikalna i horizontalna, neizostavni su dio palubne opreme broda za podizanje različitih tereta. Vertikalnim vitlom dizala su se i više tona teška sidra i lanci. Horizontalna, kao dio lučke opreme korištena su za naginjanje broda radi čišćenja trupa - karinjenje.
O tome koliko su vitla I argani bili potrebni i korišteni svjedoče razne fotografije ali I slike i grafike starih majstora. U brodogradilištima se više ne koriste. Zamijenile su ih modernije sprave a vidjeti ih se može tek u ponekom muzeju. Kod nas srećom u Muzeju betinske drvene brodogradnje.
Nenad Bojmić
PROČITAJTE JOŠ:
© 2024 Morski HR. Powered by Ghost & Staticweb.dev