>
Meteorolozi nam već dugo najavljuju nestabilno vrijeme, no nekim nautičarima čini se to ne dopire do ušiju. Oni koji se razumiju u more i njegove ćudi pravovremeno su se pobrinuli da nađu sigurno pribježište za svoja plovila. No kada je u utorak oko 15 sati zapuhao snažan vjetar, znao sam da će neki od onih neopreznijih nastradati. Imam ja taj predosjećaj. A tada i običaj da pozorno pratim što se u tim trenucima u pomoračkom eteru događa, započinje čitatelj priču o temi koja će zasigurno mnoge potaknuti na razmišljanje.
Prvi jači neverin na zadarskom području, i evo ga, točno u 15 sati i 22 minute čuje se vrištećim i zapomažućim glasom „Mayday…Mayday“, što je znak za pogibeljnu situaciju. Mikrofona svoje VHF stanice se očito prva dokopala gospođa, – pretpostavljam, njemačka državljanka, i uspjela ovaj poziv lansirati u eter. Na plovilu obično trenutačno nastaje panika, jer neizbježno slijedi nasukavanje ili razbijanje broda, pa ista uspijeva izgovoriti samo da je strašan vjetar i visoki valovi, da su blizu obale i koliko se može razabrati da su kod otoka Vira.
Na poziv odmah reagiraju naše Obalne radijske postaje Rijeka Radio i Split Radio, ali ne uspijevaju razaznati tko zove, a pogotovu ne ono najbitnije – točnu poziciju ugroženog plovila! I tako poziv je odnijela oluja, s plovila se nitko više nije oglasio, a o posljedicama će se tek čuti. Iz originalnog tonskog zapisa može se u tih par sekundi točno osluhnuti paničan strah i nesnalaženje onih na brodici.
Bit ću slobodan pa zaključno našim službama spašavanja MRCC Rijeka ponajprije, ali i Rijeka Radiju odnosno Split Radiju, koji prvi stupaju u kontakt, preporučiti da se u eteru glasovno ne “sudaraju”, zapravo isprepliću te time fakat ometaju jedni druge. Nadalje u tim trenucima panike onih na brodu, koji su nevješti u rukovanju s brodskom VHF postajom, da ih ne “premještaju” s kanala 16 na neki drugi (obično radni) jer ovi to ne razumiju, što se moglo čuti upravo i u ovom slučaju ( “please switch to channel 19″…i odgovor ” I don’ t understand”). Kanal 16 je međunarodna radio frekvencija nevolje, hitnosti i sigurnosnih prioriteta. Kada se čuje poziv u nevolji onda bi svaka druga komunikacija drugih brodova trebala trenutno prestati, kako bi se došlo do potrebnih podataka službi za koordinaciju spašavanja. Tek tada, a nakon što se utvrdi pozicija ugroženog plovila, može se sugerirati prelazak na neki od radnih kanala, ako to okolnosti budu omogućile.
Nažalost ovo nije ni prvi ni zadnji slučaj koji koji je zatekao nespremne nautičare, najbitnije bi bilo da ne bude unesrećenih, a od materijalne štete više-manje barem će dobro naučiti lekciju.
čitatelj Morski HR
PROČITAJTE JOŠ:
DRAMATIČAN POZIV S JEDRILICE “Mayday, mayday, ne rade motor ni kormilo, kod Korčule smo!”
© 2024 Morski HR. Powered by Ghost & Staticweb.dev