>
Zagrepčanin Tino Šturlić, bivši zaposlenik Rimac automobila, završio je nedavno rad na svojoj barci, a ključne preinake bile su ugradnja solarnih ploča i motora na struju, piše rep.hr.
Barku je s bratom i sestrom kupio prije dvije godine, ali nije bio zadovoljan vibracijama stare Tomos 4 pente, pa je odmah dopremio barku u Zaprešić u kojem ima radionicu. Uslijedila je dugotrajna restauracija, a potom i dizajniranje baterije. Vlasnik tvrtke Torp koji je također bivši zaposlenik Rimac automobila, pomogao mu je doniranjem ćelija za izradu.
Ugradio je i Battery Management System originalno razvijen za električni skuter koji omogućuje praćenje stanja baterije putem mobitela i druge podatke poput potrošnje i punjenja preko solarnih panela.
Sama baterija kapaciteta 110 Ah i napona 48V može se puniti i putem utičnice, no za kraća i povremena korištenja barke dovoljno je i samo korištenje nagibnih solara, koji se mogu boćno rotirati kako bi bolje iskoristili sunčevu energiju ovisno o položaju sunca. U uvjetima najjačeg sunca oni proizvode 500W struje u sat vremena, dok barka pri putnoj brzini od 3,2 čvora na sat (5,9 km/h) troši oko 1kW. Doseg barke s punom baterijom pri toj brzini je gotovo 16 nautičkih milja, a punjenjem tijekom vožnje povećava se za do 30 posto.
Neophodan dio sustava je i kontroler punjenja koji se iz prednjeg dijela broda zajedno s baterijom može izvući na ladici (fotografija u galeriji ispod članka). Njega je razvila hrvatska tvrtke Infoton i prilagodila ga spomenutoj bateriji..U rijetkim situacijama kad je bateriju potrebno poniti na električnoj mreži, ona se može izvući s ladice i odnijeti kakose ne bi moralo dovoditi struju do barke..
Nažalost najslabijom karikom sustava pokazao se stari električni motor koji se nekad koristio u končarevom viličaru i na koji još treba ugraditi hlađenje kako bi se spriječilo pregrijavanje do kojeg dođe nakon sat vremena plovidbe.
Projekt je radio za sebe, no interes i reakcije javnosti su bile pozitivne i brojne, pa nije isključeno da sve jednog dana rezultira i nekim poslovnim projektom. Navedeni primjer pokazuje kako je dodatna vrijednost koju donose inovativne tvrtke poput Rimac automobila i znanje i iskustvo koje stječu zaposlenici koji i sami jednog dana mogu pokrenuti nove inovativne tvrtke, piše rep.hr.
Inače, Šturlića je pohvalio i bivši poslodavac, pa je tako s ponosom istaknuo da su Tin, kao i još neki nekadašnji zaposlenici pokrenuli posao, no nisu još svi javni.
– Često se spominje kako je na točno ovakav način Skype imao velik utjecaj na Estoniju (stjecanje iskustva i sredstava za pokretanje ili investiciju u druge firme). Nadam se da ćemo i mi to moći reći za našu Tech/poslovnu zajednicu – kazao je Mate Rimac.Više informacija o projektu možetee vidjeti u donjem videu i na Šturlićevom YouTube kanalu.
Litijska baterija: 110 Ah, 48 V
Motor Rade Končar: putna brzina na 1 kW – 3,2 čv, najviša brzina na 4 kW – 4,7 čv
Domet: 16 Nm brzinom 3,2 čv bez punjenja iz solarnih panela. S punjenjem iz panela i do 30% veći domet
Solarni paneli: 500 W ukupno po najjačem suncu
Nagibni solarni paneli, mogućnost promjene kuta panela kako bi bili okomito na sunce (na taj način moguće je skupiti do 30% više energije)
D.G.
PROČITAJTE JOŠ:
LETEĆI AUTOMOBIL Mate Rimac priprema novo iznenađenje u Dubrovniku
© 2024 Morski HR. Powered by Ghost & Staticweb.dev