>
Intenzivna rasprava izbila je nakon nedavnog raspoređivanja danske fregate u patrolu protiv piratstva u Gvinejskom zaljevu, što je rezultiralo smrću četiri pirata i zarobljavanjem još četiri.
Zapadnoafrički obrambeni analitičari smatraju da je incident odlučujući trenutak u razvoju pomorske sigurnosne situacije u Gvinejskom zaljevu. Ovo je prvi put da je strana mornarica pribjegla smrtonosnoj sili u obračunu s piratima u regiji.
Operacija se dogodila 25 do 30 nautičkih milja južno od teritorijalnog mora Nigerije. Nekoliko međunarodnih pomorskih udruga pohvalilo je odgovor Danaca na potencijalnu piratsku aktivnost; međutim, akcija je dobila mješovitu reakciju unutar nekih zapadnoafričkih zemalja.
Nigerijska udruga za pomorsko pravo (NMLA) bila je prva koja je izrazila zabrinutost zbog incidenta. Prema nigerijskim novinama Punch, vodstvo NMLA-e pozvalo je na neovisnu istragu koja bi ispitala točnu lokaciju incidenta kako bi se očuvao suverenitet Nigerije.
– Udruga podržava sve napore da se Gvinejski zaljev oslobodi piratstva, pomorskih prekršaja i svih oblika kriminala. Međutim, zabrinuta je za svetost suvereniteta Nigerije, primjenu vladavine prava i poštivanje protokola pri angažmanu u vezi s trenutnim incidentom i nastajajući sigurnosni režim u Gvinejskom zaljevu – stoji u priopćenju NMLA.
Dr. Ifesinachi Okafar-Yarwood, vodeći stručnjak za pomorsku sigurnost u Gvinejskom zaljevu, postavlja pitanje može li danska intervencija utjecati na prirodu piratskih napada u budućnosti.
– Može li to dovesti do porasta nasilja, kao što je bio slučaj u Somaliji, što će opravdati pritisak na odgovor u stilu Somalije? – pita dr. Okafor.
Usred rasprave o ulozi međunarodne mornarice u operacijama protiv piratstva, lokalne vlasti u regiji moraju se složiti oko toga da se potrebno suočiti sa stvarnošću.
Danima prije nego što se dogodio danski incident,Florentina Ukonga, izvršna tajnica Komisije za Gvinejski zaljev (GGC) sa sjedištem u Angoli, požalila se da je njezina organizacija dosljedno iskusila nedostatak političke predanosti čelnika zemalja članica oko ovog problema.
Među ostalim izazovima, istaknula je koliziju zakona o sigurnosti i sigurnosti na moru u zemljama GGC-a.
– Na primjer, neke zemlje nemaju zakone o piratstvu; kad se gusari uhvate, dovedu ih do obale i puste. Ali ne želimo da se to ponovi. Nigerija je dobila Zakon o suzbijanju piratstva iz 2019. i mi predlažemo kodeks ponašanja koji bi trebao obvezivati kriminalce kada budu uhvaćeni – rekla je je Ukonga.
Dr. Dakuku Peterside, bivši ravnatelj Nigerijske agencije za pomorsku administraciju i sigurnost (NIMASA), još je jedan pomorski stručnjak za Gvinejski zaljev koji je vršio pritisak na lokalno rješenje za nesigurnost u regiji.
U ožujku, tjedan dana nakon što je Danska odlučila poslati fregatu da patrolira Gvinejskim zaljevom, Dakuku je napisao emotivno pismo u nigerijskim novinama Premium Newspaper gdje je kazao da će nastavak disfunkcije upravljanja u Gvinejskom zaljevu imati dalekosežne implikacije na status, status i suverenitet zapadnoafričkih naroda. Prema dr. Dakukuu, to bi bilo najizraženije za Nigeriju, najveće gospodarstvo u toj afričkoj regiji.
– Kada male zemlje poput Danske pružaju sigurnost Gvinejskom zaljevu, što to govori o imidžu Nigerije kao afričkog gospodarskog diva? – upitao je dr. Dakuku.
– Nigerija je u nedavnoj prošlosti izgradila jaku reputaciju regionalne sile unutar zapadne Afrike. Ali s trenutnim valom nesigurnosti i piratstva, ovaj ugled postupno nestaje. Krajnje je vrijeme da Nigerija surađuje sa sestrinskim zemljama oko Gvinejskog zaljeva kako bi osigurala odgovarajuću sigurnost za pomorski sektor – zaključio je dr. Dakuku.
D.G.
PROČITAJTE JOŠ:
Nigerija kreće u rat s piratima – U tome će im pomoći turski patrolni brodovi
OTKUPNINE PIRATIMA Tko ih upće plaća?
© 2024 Morski HR. Powered by Ghost & Staticweb.dev