>
  1 min. čitanja

Do 2035. Arktik bi mogao ostati bez leda, a najveću korist od toga imat će Rusija i Kina

Do 2035. Arktik bi mogao ostati bez leda, a najveću korist od toga imat će Rusija i Kina
Foto: Pixabay/Ilustracija

Dok klimatolozi strepe zbog sve intenzivnijeg topljenja leda na Arktiku, Rusija i Kina planiraju proširenje svoje brodske infrastrukture jer sve je izglednije da bi arktička brodska ruta mogla postati nova žila kucavica svjetskog pomorskog prometa.

Vjetar u leđa tom planu bio je prošlogodišnji incident u Sueskom kanalu, kada je zbog nasukavanja najvećeg kontejnerskog broda na svijetu, ovaj pomorski prolaz bio izvan funkcije nekoliko dana.

– Mnogi ruski dužnosnici odmah su počeli širiti priču da su arktički morski putevi potencijalno mnogo korisniji za izbjegavanje uskih grla i sličnih incidenata koji su se događali i koji bi se mogli ponoviti u Panamskom ili Sueskom kanalu – izjavio je Marc Lanteigne, izvanredni profesor političkih znanosti na Arktičkom sveučilištu u Norveškoj, prenosi CNBC.

Reagirali su i Kinezi, koji tvrde da bi korištenje Sjevernog morskog puta smanjilo vrijeme dostave za gotovo 20 dana u odnosu na vrijeme koje se sada troši na putovanje kroz Sueski kanal.

Iako je arktički put još uvijek nesiguran, znanstvenici predviđaju da bi on do 2035. godine u ljetnom periodu mogao biti potpuno plovan, zahvaljujući klimatskim promjenama i intenzivnom topljenju leda.

Za razliku od većine logističkih kompanija, koje bi ova vijest mogla obradovati, njoj se ne vesele i domorodačke zajednice.

– Ideja da se njime može putovati na uglađen i relativno siguran način, jer nema leda, vrlo je zastrašujuća – kazala je za CNBC međunarodna predsjedateljica Inuitskog cirkumpolarnog vijeća Dalee Sambo Dorough.

Međutim, dva najveća svjetska brodara, MSC i Maersk, ne namjeravaju slati svoje brodove preko arktičke rute. Iz MSC-a tvrde da ne žele dodatno degradirati okoliš te da je Arktik i dalje nepredvidljiv. Zagovornici plovidbe arktičkim vodama, pak, tvrde da bi se globalni ekološki uvjeti mogli poboljšati, upravo zbog kraćeg tranzita i manjeg ispuštanja ugljičnog dioksida u okoliš.

J.K.

Pritisnite ESC za zatvaranje.

© 2024 Morski HR. Powered by Ghost & Staticweb.dev

You've successfully subscribed to Morski HR
Great! Next, complete checkout for full access to Morski HR
Welcome back! You've successfully signed in
Success! Your account is fully activated, you now have access to all content.
Success! Your billing info is updated.
Billing info update failed.
Your link has expired.