>
ŠIBENIK – Kada je fra Antun, rodom s Krete, pristupio franjevačkoj provinciji sv. Jeronima oko 1700. godine, nije ni slutio u kolikoj će mjeri pridonijeti popunjavanju fundusa raznih dalmatinskih muzeja i zbirki. Naime, ovaj je redovnik donio na otok Krapanj nauk o vađenju i preradbi morskih spužava.
U početku je taj lov bio primitivan, vadile su se spužve s dubine do 15 metara. Tek 1893. i 1896. iz Trsta su na Krapanj dovezena dva kompleta ronilačke opreme s kojom se tada koristilo 14 ronilaca. Razvitkom ronjenja, kako nalazimo u nekim dokumentima, pred II. svjetski rat ronilo se čak do dubine od 40 – 45 metara. Upravo od ronilaca s Krapnja, od kojih su neki poklanjali, a neki prodavali, niz je amfora, izronjenih duž cijele istočnojadranske obale, dospjelo u muzeje u Zadru, Splitu pa i Šibeniku pa možemo kazati kako su prvi podmorski nalazi izvađeni upravo od ronioca sa šibenskoga područja.
Kad govorimo o počecima podmorske arheologije na području bivše države, valja se svakako najprije zaputiti upravo u šibenski Muzej.
Slučaj je htio da se krajem šezdesetih godina u Muzeju grada Šibenika okupila ekipa stručnjaka i ronioca koji su utrli put podmorskoj arheologiji. Naime, zahvaljujući dolasku Zlatka Gunjače i Zdenka Brusića u šibenski Muzej te sretnoj okolnosti što se u Muzeju zaposlio i ronilački instruktor, a kasnije i muzejski konzervator Dalibor Martinović, počela su se vršiti hidroarheološka rekognosciranja, a kasnije i zahtjevna istraživanja šibenskog podmorja.
O svemu ćemo tome zasigurno još koji put na našem portalu. Ovaj put ćemo o jednom drvenom detalju broda, izronjenom, konzerviranom, starom dva tisućljeća, a koji se čuva u Muzeju grada Šibenika. Potječe s brodoloma na rtu Plavac na Zlarinu koji je istraživan početkom sedamdesetih godina.
Godine 1972. započelo je sustavno arheološko istraživanje brodoloma iz 1. polovine 1. stoljeća poslije Krista. U više istraživačkih kampanja koje su trajale sve do 1977. godine pod vodstvom Zdenka Brusića, pronalazača lokaliteta Dalibora Martinovića, Zlatka Gunjače, Ivana Pedišića i brojnih drugih, istražen je antički jedrenjak – Navis oneraria na dubini od tridesetak metara. Teret kojeg je prevozio iz južne Italije, iz okolice Napulja, potonuo je zajedno s brodom, vjerojatno pod naletima jake bure, gdje je strpljivo čekao svoje istraživače skoro dvije tisuće godina. Osim proizvoda koji potječu iz radionica s područja današnje Italije, pronađeni su i oni maloazijsko – grčke provenijencije što cijeloj priči daje širi kontekst.
Trgujući robom s područja Mediterana, zasigurno je “akošta” i na području današnjeg Zatona šibenskog, kako bi fine proizvode prodao i u dobrostojećem naselju na današnjoj Velikoj Mrdakovici, a vjerojatno i u Scardoni. Obavivši posao, po svemu sudeći ga je na povratku, prilikom izlaska iz kanala Svetog Ante uhvatila iznenadna nevera i doživio je havariju. Tijekom arheoloških istraživanja utvrđeno je obilje keramičkog materijala namijenjenog prodaji, kao i posuđe u privatnom vlasništvu kapetana, te drveni i metalni ostaci samoga broda. Ovdje ističemo pedesetak vinskih amfora različitih tipova, stolno posuđe namijenjeno miješanju, posluživanju i ispijanju vina, poneko bogato reljefno ukrašeno vegetabilnim i/ili figuralnim motivima s prikazom mitoloških scena i likova, željezna sidra, itd.
No, onaj koloturnik kojeg smo spomenuli, zasigurno je zanimljiv i jako raritetan nalaz. Budući da je rađen od organskog i propadljivog materijala rijetko ga nalazimo sačuvanog. Ovaj jednostavan, važan i neizostavan dio brodske opreme kako nekad tako i sad osnova je mnogih radnji na samome brodu. Kroz koloturnik se provlačio konop i dio je brodske snasti tj. elemenata koji služe za učvršćivanje jarbola i manevriranje jedrima. Jedra su u vrijeme antike bila križna i mogućnost manevriranja brodom je upravo stoga bila ograničena i spora. To je još jedan od razloga potonuća rimskog jedrenjaka kod otoka Zlarina, a drveni koloturnik je nijemi svjedok tog događaja.
mr.sci. Željko Krnčević
© 2024 Morski HR. Powered by Ghost & Staticweb.dev