>
  3 min. čitanja

FLOTA U SJENI Rusi u tajnosti kupili više od sto starih tankera kako bi zaobišli sankcije

FLOTA U SJENI Rusi u tajnosti kupili više od sto starih tankera kako bi zaobišli sankcije
Foto: Wikimedia / Ilustracija

Rusija je u tišini prikupila flotu koja će brojati više od 100 ostarjelih tankera kako bi pomogla zaobići zapadna ograničenja prodaje ruske nafte nakon invazije na Ukrajinu, piše Finantial Times, pozivajući se na izvore među brokerima i analitičarima iz brodarske industrije.

Brokeri procjenjuju  da je Moskva, koja se uvelike oslanja na tankere za transport svoje sirove nafte, putem direktnih ili indirektnih kupovina nabavila više od 100 ovakvih plovila. Prema istim izvorima, Rusija je ove godine nabavila 103 tankera, djelomično kroz direktnu kupovinu, a djelomično kroz realokaciju brodova koje koriste Iran i Venezuela, dvije zemlje koje su također pod zapadnim sankcijama.

Nastojanje Kremlja da okupi ono što naftna pomorska industrija naziva ruskom "flotom u sjeni" pokušaj je prevladavanja novih međunarodnih ograničenja s naftom u Rusiji. Među njima su zabrana uvoza morskim putem od strane EU, koja stupa na snagu u ponedjeljak, i novo ograničenje cijena ruske nafte od 60 dolara po barelu, koju je Unija poduprla u petak i dio je šire inicijative G7.

Trgovci kažu kako će flota u sjeni smanjiti utjecaj takvih mjera, ali neće uspjeti u njezinu ukidanju.

Očekuje se da će kaznene mjere EU-a i G7 odvojiti Moskvu od velikog dijela globalne flote tankera jer će osiguravateljima poput Lloyd's-a iz Londona biti zabranjeno pokrivanje osiguranjem plovila koja prevoze rusku naftu - bez obzira na njihovo odredište - osim ako se ne proda u okviru programa ograničenja cijena.

Brodovi stari 12-15 godina

Međutim, Rusija je dugo napominjala da se neće baviti niti jednom zemljom koja provodi gornju granicu, što znači da bi mogla odbiti opskrbu naftom pod uvjetima koje je odredio zapad.

Umjesto toga, cilj joj je iskoristiti svoju novu flotu kako bi pokušali opskrbiti zemlje poput Indije, Kine i Turske koje su postale veći kupci njezine nafte jer je Europa smanjila rusku nabavu.

- Radi se uglavnom o anonimnim kupnjama tankera koji se pojavljuju u registrima. Brodovi su stari između 12 i 15 godina i očekuje se da će biti u sljedećih nekoliko godina u rezališta - rekao je Anoop Singh, vodeći stručnjak za tankere u  londonskoj brodarskoj kompanijo Braemar.

- To su kupci s kojima mi, kao dugogodišnji brokeri, nismo upoznati. Uvjereni smo kako je većina tih brodova namijenjena Rusiji - rekao je Singh.

- Sumnja se da su ove godine operateri povezani s Rusijom kupili čak 29 supertankera - poznatih kao VLC, vrlo veliki nosači sirove nafte - svaki sposoban nositi više od 2 milijuna barela - rekao je Braemar Međunarodnoj agenciji za energiju u prezentaciji prošlog mjeseca.

- Svojoj su floti vjerojatno dodali i 31 tanker veličine Suezmaxa koji mogu nositi po oko milijun barela i 49 tankera Aframax koji svaki može prevoziti oko 700.000 barela - dodaje u priopćenju.

Andrei Kostin, šef ruske državne banke VTB, očito je potvrdio ovakve sumnje, kazavši u listopadu da Rusija "treba potrošiti najmanje 16 milijardi eura za proširenje flote tankera". Potpredsjednik ruske vlade Alexander Novak izjavio je u ožujku kako će zemlja izgraditi svoje "opskrbne lance" naftom. Kremlj nije odgovorio na zahtjev da komentira kupnju tankera u petak.

- Broj plovila koja će Rusiji trebati za premještanje sve svoje nafte je ogroman - rekao je Craig Kennedy, ruski stručnjak za naftu u Harvardovom Davis Centru koji prati nakupljanje ruskih brodova.

- Prodaja tih brodova posljednjih mjeseci ide ka kupcima koji nam nisu poznati, a nekoliko tjedana nakon prodaje mnogi od tih tankera pojavljuju se u Rusiji kako bi preuzeli svoj prvi teret sirove nafte - kazao je.

Očekuje se da će se Rusija i dalje suočavati s nedostatkom tankera i da bi se u prvim mjesecima 2023. mogla boriti za održavanje razine izvoza, što bi povećalo cijene, kažu analitičari.

Nafta koja je Europi stiže naftovodima, mogla bi naći novi put

Rusiji će biti potreban pristup još većem broju tankera nego inače jer će duljina svakog putovanja biti dulja.

Rusiji će zbog svega ovoga nedostajati 60 do 70 tankera, zbog čega očekuje pad izvoza u pomorskom prometu oko 200 tisuća barela dnevno.

Ukupni ruski obujam izgubljen na tržištu mogao bi na kraju doseći 600 tisuća barela dnevno, ako Moskva uzvrati smanjenjem opskrbe naftom koja prolazi kroz naftovode prema Europi - koji zasad ne podliježu sankcijama - prije nego što ima dovoljno tankera za njihovo preusmjeravanje.

- Rusiji je potrebno više od 240 tankera kako bi održala protok sadašnjeg izvoza - kaže Viktor Kurilov, analitičar u Rystadu.

D.G.

Pritisnite ESC za zatvaranje.

© 2024 Morski HR. Powered by Ghost & Staticweb.dev

You've successfully subscribed to Morski HR
Great! Next, complete checkout for full access to Morski HR
Welcome back! You've successfully signed in
Success! Your account is fully activated, you now have access to all content.
Success! Your billing info is updated.
Billing info update failed.
Your link has expired.