>
  3 min. čitanja

I NAKON HORVATINČIĆA – “HORVATINČIĆ” Ovo je ostalo od jedrilice na koju je nasrnuo mađarski nautičar

I NAKON HORVATINČIĆA – “HORVATINČIĆ” Ovo je ostalo od jedrilice na koju je nasrnuo mađarski nautičar
Foto: Josip Čulić

Hrvatska javnost s jezom se prisjeća tragedije u kojoj je u kolovozu 2011. godine bogati poduzetnik Tomislav Horvatinčić za kormilom jahte u smrt poslao talijanski bračni par Salpietro, tako što se u njihovu jedrilicu Santa Pazienza zabio u punoj brzini od 26 čvorova. Nakon velike tragedije u kojoj su djeca Francesca Salpietra i Marinelle Patelle izgubila roditelje i dugogodišnje pravne bitke, ubojica je pravomoćno osuđen na 4 godine i 10 mjeseci zatvora. Pa iako bi čovjek očekivao da smo nešto od toga naučili, ovih dana vidimo da i nakon Horvatinčića morem nažalost plove brojni “Horvatinčići”, raznih zastava i putovnica. Nedavni slučaj koji se dogodio kod Rogoznice, ponovno je oglasio zvono za uzbunu.

Podsjetimo, u pomorskoj nesreći koja se 21. lipnja oko 12,10 sati dogodila nedaleko otoka Smokvica teže je ozlijeđen 62-godišnji austrijski državljanin. Do pomorske nesreće je došlo na način da 38-godišnji mađarski državljanin, upravljajući motornom jahtom, koja plovi pod njemačkom zastavom, zanemario važnost savjesnog izviđanja i promatranja radi potpune procjene situacije, a isto tako zanemario i važnost kretanja sigurnom brzinom, uslijed čega je naletio na krmeni dio jedrilice kojom je upravljao 62-godišnji austrijski državljanin. Uslijed udara 62-godišnjak je pao i teže se ozlijedio te je zadržan na promatranju u Općoj bolnici u Šibeniku. Osumnjičeni 38-godišnji mađarski državljanin je, zbog ugrožavanja posebnih vrsta prometa,  uz kaznenu prijavu Općinskom državnom odvjetništvu u Šibeniku predan pritvorskom nadzorniku Policijske uprave šibensko-kninske, priopćila je prije 4 dana Šibensko-kninska policija.

Foto: Josip Čulić

Prelako do dozvola

Predsjednik Udruge skipera i članova posada jahti, Vicko Ozretić ponovno je upozorio na problem o kojem je pisao i prije osam mjeseci.

– Prelako se bez pravog kriterija dolazi do dozvola. Nedovoljna obuka, nepostojanje kvalitetnog pismenog ispita, prolazi se po subjektivnoj procjeni. Ministarstvo radi na izmjenam

Foto: Josip Čulić

a pravilnika u brevetima (mi smo dio radne skupine). Trebalo je već sve biti spremno, a zašto nije, treba pitati njih.

Zar je moguće da nakon Horvatinčića ništa nismo naučili i da se vrlo lako mogao dogoditi novi Horvatinčić?

– Da, ovo je slučaj gotovo identičan Horvatončiću i trebalo bi više pisati o tome. Nigdje još ozbiljne kritike na ovaj slučaj – poručuje Ozretić.

Orlić: “Naše analize ne pokazuju zabrinjavajuće stanje”

Kapetan Siniša Orlić ravnatelj je Uprave za sigurnost plovidbe pri Ministarstvu mora, prometa i infrastrukture i prava osoba za odgovore na gore postavljena pitanja.

Kada će izmjene Pravilnika u proceduru i primjenu?

– Pravilnik je pri kraju. Krajem lipnja, zapravo doslovno za koji dan bi trebao ići na e-Savjetovanje. Što se ispita tiče, njegova primjena bit će odgođena za godinu-dvije, dok tehnički ne opremimo Lučke kapetanije računalima i osiguramo prostor da ljudi mogu polagati, jer je prvi dio ispita na računalima. Godišnje imamo 20-ak tisuća kandidata za polaganje ispita za voditelja brodica, pa se moramo dobro pripremiti – kaže nam Orlić.

Ali na moru se i dalje događaju nesreće. Dapače, ova trajedija kod otoka Smokvice austrijskog državljanina mogla je koštati glave. Gotovo identična situacija kao prije 11 godina s Horvatinčićem. Jesmo li mogli to riješiti s rigoroznijim kaznama?

– Naše analize ne pokazuju to. Kazne ostaju iste. Nije problem u kazni, više je problem što ćemo na velik broj nautičara imati arogantne i bahate koji neće paziti na sigurnost. To je jednostavno i nažalost ljudska priroda, evo i na cestama – koliko god se pazi na to, mrtvih ima sve više – odgovara Orlić i podvlači to statistikom.

– Na moru u je u jednom trenutku između 150 i 180 tisuća plovila i nažalost ovakve stvari se događaju i događat će se sigurno i dalje. Dobro je da ih nema i više – zaključuje ravnatelj Uprave za sigurnost plovidbe.

Jurica Gašpar

PROČITAJTE JOŠ:

Zašto se oteže s donošenjem pravilnika o svjedodžbama za upravljanje jahtama?
Pritisnite ESC za zatvaranje.

© 2024 Morski HR. Powered by Ghost & Staticweb.dev

You've successfully subscribed to Morski HR
Great! Next, complete checkout for full access to Morski HR
Welcome back! You've successfully signed in
Success! Your account is fully activated, you now have access to all content.
Success! Your billing info is updated.
Billing info update failed.
Your link has expired.