>
Hrvatska javnost s jezom se prisjeća tragedije u kojoj je u kolovozu 2011. godine bogati poduzetnik Tomislav Horvatinčić za kormilom jahte u smrt poslao talijanski bračni par Salpietro, tako što se u njihovu jedrilicu Santa Pazienza zabio u punoj brzini od 26 čvorova. Nakon velike tragedije u kojoj su djeca Francesca Salpietra i Marinelle Patelle izgubila roditelje i dugogodišnje pravne bitke, ubojica je pravomoćno osuđen na 4 godine i 10 mjeseci zatvora. Pa iako bi čovjek očekivao da smo nešto od toga naučili, ovih dana vidimo da i nakon Horvatinčića morem nažalost plove brojni “Horvatinčići”, raznih zastava i putovnica. Nedavni slučaj koji se dogodio kod Rogoznice, ponovno je oglasio zvono za uzbunu.
Podsjetimo, u pomorskoj nesreći koja se 21. lipnja oko 12,10 sati dogodila nedaleko otoka Smokvica teže je ozlijeđen 62-godišnji austrijski državljanin. Do pomorske nesreće je došlo na način da 38-godišnji mađarski državljanin, upravljajući motornom jahtom, koja plovi pod njemačkom zastavom, zanemario važnost savjesnog izviđanja i promatranja radi potpune procjene situacije, a isto tako zanemario i važnost kretanja sigurnom brzinom, uslijed čega je naletio na krmeni dio jedrilice kojom je upravljao 62-godišnji austrijski državljanin. Uslijed udara 62-godišnjak je pao i teže se ozlijedio te je zadržan na promatranju u Općoj bolnici u Šibeniku. Osumnjičeni 38-godišnji mađarski državljanin je, zbog ugrožavanja posebnih vrsta prometa, uz kaznenu prijavu Općinskom državnom odvjetništvu u Šibeniku predan pritvorskom nadzorniku Policijske uprave šibensko-kninske, priopćila je prije 4 dana Šibensko-kninska policija.
Predsjednik Udruge skipera i članova posada jahti, Vicko Ozretić ponovno je upozorio na problem o kojem je pisao i prije osam mjeseci.
– Prelako se bez pravog kriterija dolazi do dozvola. Nedovoljna obuka, nepostojanje kvalitetnog pismenog ispita, prolazi se po subjektivnoj procjeni. Ministarstvo radi na izmjenam
a pravilnika u brevetima (mi smo dio radne skupine). Trebalo je već sve biti spremno, a zašto nije, treba pitati njih.
Zar je moguće da nakon Horvatinčića ništa nismo naučili i da se vrlo lako mogao dogoditi novi Horvatinčić?
– Da, ovo je slučaj gotovo identičan Horvatončiću i trebalo bi više pisati o tome. Nigdje još ozbiljne kritike na ovaj slučaj – poručuje Ozretić.
Kapetan Siniša Orlić ravnatelj je Uprave za sigurnost plovidbe pri Ministarstvu mora, prometa i infrastrukture i prava osoba za odgovore na gore postavljena pitanja.
Kada će izmjene Pravilnika u proceduru i primjenu?
– Pravilnik je pri kraju. Krajem lipnja, zapravo doslovno za koji dan bi trebao ići na e-Savjetovanje. Što se ispita tiče, njegova primjena bit će odgođena za godinu-dvije, dok tehnički ne opremimo Lučke kapetanije računalima i osiguramo prostor da ljudi mogu polagati, jer je prvi dio ispita na računalima. Godišnje imamo 20-ak tisuća kandidata za polaganje ispita za voditelja brodica, pa se moramo dobro pripremiti – kaže nam Orlić.
Ali na moru se i dalje događaju nesreće. Dapače, ova trajedija kod otoka Smokvice austrijskog državljanina mogla je koštati glave. Gotovo identična situacija kao prije 11 godina s Horvatinčićem. Jesmo li mogli to riješiti s rigoroznijim kaznama?
– Naše analize ne pokazuju to. Kazne ostaju iste. Nije problem u kazni, više je problem što ćemo na velik broj nautičara imati arogantne i bahate koji neće paziti na sigurnost. To je jednostavno i nažalost ljudska priroda, evo i na cestama – koliko god se pazi na to, mrtvih ima sve više – odgovara Orlić i podvlači to statistikom.
– Na moru u je u jednom trenutku između 150 i 180 tisuća plovila i nažalost ovakve stvari se događaju i događat će se sigurno i dalje. Dobro je da ih nema i više – zaključuje ravnatelj Uprave za sigurnost plovidbe.
Jurica Gašpar
PROČITAJTE JOŠ:
Zašto se oteže s donošenjem pravilnika o svjedodžbama za upravljanje jahtama?
© 2024 Morski HR. Powered by Ghost & Staticweb.dev