>
PULA - INA je u pulskom brodogradilištu Uljanik nakon 27 mjeseci od potonuća svoje platforme, najavila početak radova trajne sanacije bušotine Ivana D-1 Dir koja je dobivala plin pomoću platforme Ivana D. Za ovaj posao angažirana je iskusna talijanska kompanija za ronilačke aktivnosti CNS koja će radove izvoditi pomoću plovila GSP Falcon stoji u uvodu priopćenja INA-e koje prenosimo u cijelosti.
Inače, riječ je o plinskoj platformi koja je u prosincu 2020. godine tijekom nevremena završila na dnu mora.
"GSP Falcon impozantno je višenamjensko plovilo norveškog standarda koje kombinira mogućnost dizanja teških tereta i intervenciju ronilaca. Sagrađeno je 1989. godine, a dugo je 111,4 metra, teško 9158 bruto tona i ima kapacitet 139 osoba. U pulsko brodogradilište uplovilo je 23. travnja. Predviđeno je da plovilo na lokaciji bude oko dva mjeseca.
Tijekom tog razdoblja 28 ronilaca obavljat će saturacijsko ronjenje. Riječ je o posebnoj vrsti ronjenja koje podrazumijeva da ronioci i tijekom boravka na brodu budu pod tlakom, što anulira vrijeme koje bi svakodnevno trebali provoditi u dekompresiji. Time im je omogućeno vrijeme za dulje aktivnosti pod vodom jer ne moraju zaranjati i izranjati, nego se u dubinu spuštaju posebnim zvonom.
Primarna zadaća posade i broda je izvršiti planirane radove napuštanja plinske bušotine Ivana D-1 Dir te dovođenja u trajno sigurno stanje.
„Za radove trajnog napuštanja bušotine odabrali smo pouzdanog i iskusnog izvođača. Svi planirani radovi bit će obavljeni u skladu sa zakonskim i podzakonskim aktima Republike Hrvatske i najboljim industrijskim praksama, što je ujedno i jamstvo da nikada neće predstavljati opasnost za ljude i okoliš. INA je tijekom cijelog ovog razdoblja kontinuirano nadzirala bušotinu i lokaciju havarije, poštovala je sve propise i zakone koji reguliraju ovakve situacije te je postupala prema svim odlukama i rješenjima nadležnih tijela. Tako će biti i ubuduće“, izjavio je Nikola Mišetić, operativni direktor Istraživanja i proizvodnje nafte i plina.
Planirani radovi odvijat će se na dubini od 41 metra, a tijekom izvođenja radova plovilo će se opskrbljivati brodskim gorivom Ine", zaključuje se u priopćenju INA-e.
O ovome se oglasio i Greenpeace, koji smatra da je riječ o kozmetičkom rješenju kojim INA izbjegava svoje obaveze, a to je potpuna sanacija bušotine i uklanjanje cjelokupne konstrukcije platforme s morskog dna.
Nije Greenpeace jedini koji traži uklanjanje – to nalaže i zakon koji propisuje uklanjanje takve konstrukcije u roku od jedne godine. Iz službene korespondencije Pravobraniteljice za ljudska prava s relevantnim državnim tijelima doznajemo da je to i mišljenje barem triju mjerodavnih državnih tijela - Državnog inspektorata RH, Uprave pomorstva Ministarstva mora, prometa i infrastrukture, te Uprave za vodno gospodarstvo i zaštitu mora MINGOR-a, a kao razlozi navode se sigurnost, zdravlje ljudi i morski okoliš. Nedavno je slijedom vlastitog ispitnog postupka istu preporuku dao i Ured pravobraniteljice, o čemu su obavijestili i Greenpeace.
Naime, MINGOR je pokrenuo službenu istragu još u siječnju 2021. U međuvremenu je u rujnu 2021. Državni inspektorat donio Rješenje kojim je naložena i ‘sanacija bušotine i povezane infrastrukture i uklanjanje Ivane D s morskog dna u roku od godine dana’. Nije jasno zašto nije provedeno Rješenje DIRH-a i temeljem kojih propisa INA paralelno planira konstrukciju ostaviti na dnu Jadrana kao tzv. umjetni greben. Nadalje, ovih dana objavljeno je i Rješenje MINGOR-a iz kojeg je vidljivo da INA za takvo nešto još uvijek nije dobila zeleno svjetlo. Dok INA proizvoljno nudi kvazi-rješenja i istovremeno najavljuje nove bušotine i nove platforme na Jadranu, pitamo se je li i preostalim platformama namijenjena ista sudbina – da jednog dana završe na dnu Jadrana i tamo ostanu za vijeke vjekova, zaključuju u ovoj organizaciji.
D.G.
PROČITAJTE JOŠ:
© 2024 Morski HR. Powered by Ghost & Staticweb.dev