>
DRVENIK VELI – Građanska inicijativa zirona.org u dogovoru s vijećem Mjesnog odbora Drvenika Velog 27. rujna 2021. godine do 05. prosinca 2021. godine pokrenula je peticiju za izmjenu i dopunu prostornog plana grada Trogira. Time se potvrđuje da su građani protiv marine s 250 vezova. Prikupilo se 392 potpisa potpore, od kojih je 155 potpisano osobno, a 237 elektronskim putem, kažu organizatori peticije.
Njihovo priopćenje prenosimo u cijelosti:
“Marina je predviđena Prostornim planom uređenja grada Trogira (»Službeni glasnik Grada Trogira«, br. 7/08., 9/09., 11/09., 8/10., 5/13., 4/14. i 13/20.). Odnosno, predviđa se morska luka “Zirona” posebne namjene županijskog značaja za nautički turizam. Kapacitet je utemeljen na izmjenama i dopunama Prostornog plana uređenja grada Trogira (»Službeni glasnik Grada Trogira«, br. 13/20.) koji je povećan na 250 vezova tj. na površinu od 4,5 ha.
U važećem Prostornom planu Splitsko-dalmatinske županije temeljem Odluke o donošenju izmjena i dopuna Prostornog plana donesene 6. studenoga 2021. godine, planira se ukupno realizirati 10.000 vezova u SDŽ, od kojih je 250 u započetoj i do sada ne dovršenoj marini Zirona na Drveniku Velom.
Marina je trebala biti izgrađena tijekom devedesetih godina, kada su započeli radovi. Tim radovima je razrušena obala koja do sada nije sanirana. Rezultat je postojanje malog mjesta bez ikakvih temelja infrastrukture te nepogodnog geografskog i pomorskog položaja za izgradnju marine. Prometna povezanost nije prikladna za gradnju objekta predviđenog kapaciteta.
Iz navedenih razloga, potpisnici peticije traže izmjenu i nadopunu prostorno-planske dokumentacije tako da se kapacitet luke smanji na maksimalno 25 vezova. Također, smanjenje broja sidrišta za plovila do dužine od 16 m, poštujući pritom Zeleni plan EU i ostale relevantne zakone RH (iz područja zaštite okoliša i gospodarenja otpadom). Plan izrade 250 vezova je predimenzioniran te u neravnoteži s okolišem.
Potpisnici peticije navode u svojim komentarima, da oni koji donose odluke ne poznaju “našu valu”. Ona je zatvorena te zapadni vjetrovi koji njome “prolaze” svakim danom nedopuštaju siguran vez. Navedeno osobito vrijedi za situacije nevremena i ciklonalnih prodora sa zapada. Osim toga, strmina krajobraza uvale ne omogućuje gradnju operativne obale. Također, bi se nasipavanjem smanjila površina uvale, što ne predstavlja idealne uvjete za izgradnju marine velikog kapaciteta. Do sada izgrađeni lukobran, koji je izveden bez dva projektirana tunela za protok mora, sadržava izrazito veliku količinu nasutog, neadekvatnog materijala, kojim se već smanjila površina uvale. Rezultat je stvaranje mrtvog mora zbog kojeg brodice mještana „plešu“ na vezu i kidaju konopce.
Postojeća nedovršena marina, osim što je uvelike uništila obalu (vidi slike), koristi se samo za otprilike 15 do 20 vezova bez naplate. Nepropisno izgrađen lukobran značajno smanjuje protok i izmjenu morske vode, ugrožava morski ekosustav te uništava riblji fond i biološku raznolikost. Periske su, također, u potpunosti uništene, a morska trava posidonija kao i druga morska flora i fauna su bitno smanjenje, te šire se invazivne alge. U projektu OPKK će se to dokazati.
Dr. sc. Ante Žuljević, stručnjak Oceanografskog instituta Split, vodi projekt »Kartiranja obalnih i pridnenih morskih staništa u hrvatskom epikontinentalnom pojasu u sklopu OPKK Projekta Kartiranje obalnih i pridnenih morskih staništa na području Jadranskog mora pod nacionalnom jurisdikcijom«. Ovim projektom bit će obuhvaćen cijeli Jadran, tako i Drvenik Veli. Cilj projekta jest zaštita mora.
Uvalu dodatno zagađuju nesavjesni nautičari koji ispuštaju nebrojive količine fekalnih i otpadnih voda. Također, dolazi do sedimentacija otpada te drugih zagađenja mora teškim metalima kao i dušikovim i fosfornim solima i sl. Prirodne ljepote, bistrina i kvaliteta mora ubrzano su smanjene te je vidljiv negativan utjecaj na staništa ptica i pčela.
Navedeno utječe i na pad kvalitete života ljudi, koji su prisiljeni živjeti u okruženju koje propada. U navedenom se okruženju, među ostalom, značajno povećava buka (vika, pojačana glazba, motori i sl.) s obzirom na to da se ne poštuju zakonska ograničenja. Odluka o komunalnom redu je u potpunosti zanemarena. Grad Trogir, unatoč tomu, do današnjeg dana nije proveo odluku o komunalnom redu.
Za Drvenčane se postavlja pitanje što bi se dogodilo u slučaju da se zaista provede izgradnja marine od 250 vezova. U odnosu na trenutačnih 20 to predstavlja povećanje od 1 250% !
Povećanje bi rezultiralo devastacijom podmorja i izmjene pitoresknog dalmatinskog pejzaža. Time i autohtonosti našeg otoka. Upravo to je glavni resurs za razvoj turizma na otoku zbog čega ga je nužno sačuvati.
Osim navedenog, važno je i skrenuti pozornost na veliku iluziju ekonomskog prosperiteta. Koncesionari često osnivaju posebna trgovačka društva (off shore) čiji interes nije u skladu s interesom zajednice. Porez na dobit se ne plaća u Republici Hrvatskoj. Uz to se zapošljavaju sezonski radnici za neodržive plače. Činjenica nas zato upućuje na to da izgradnja veće marine ne bi predstavljala korist za lokalnu zajednicu već pogodovanje ulagaču i partnerima.
U kojoj mjeri tako koncipirana marina reflektira ideju održivog razvoja te odgovornog ophođenja s našim glavnim resursom, čistim morem i okruženjem koje čovjeku osigurava zdrav život?
U ime potpisnika peticije zahtijevamo da se nakon isteka postojećeg ugovora 2023. godine ne raspiše natječaj za davanje nove koncesije od 250 vezova. Također, zahtijevamo da se pokrene postupak izmjene prostorno-planske dokumentacije čiji cilj predstavlja smanjenje broja vezova na 25″, poručuju iz Građanske inicijative zirona.org.
Nekoliko mišljenja potpisnika peticije:
D.G.
© 2024 Morski HR. Powered by Ghost & Staticweb.dev