>
Cjelovitu ponudu za pokrivanje čitavog prostora Hrvatske predala je zajednica ponuditelja EliFriulia, dok je drugi ponuditelj, talijanska tvrtka Alidaunia, dostavila ponudu samo za helikopterske baze u Splitu i Rijeci
Samo su se dva inozemna ponuditelja javila na natječaj za Hitnu helikoptersku medicinsku službu (HEMS), koja bi od 2024. godine trebala postati sastavnim dijelom hitne medicinske pomoći u Hrvatskoj. Ponude su otvorene u srijedu, 31. svibnja, kada je počeo teći i desetodnevni rok za podnošenje žalbi, piše Novi list.
Prema Zapisniku o javnom otvaranju ponuda Ministarstva zdravstva, objavljenom u Elektroničkom oglasniku javne nabave, na natječaj su se javila dva ponuditelja iz Italije. Samo jedan od njih dao je ponudu za pokrivanje kompletnog područja Hrvatske, dok je drugi spreman preuzeti jedino priobalje, odnosno Split i Rijeku. Cjelovitu je ponudu za pokrivanje čitavog prostora Hrvatske predala zajednica ponuditelja EliFriulia, koju čine talijanska tvrtka EliFriulia, španjolska Eliance Helicopter Global Services i hrvatska Eli-Adriatik Matulji, dok je drugi ponuditelj, talijanska tvrtka Alidaunia, dostavila ponudu samo za helikopterske baze u Splitu i Rijeci.
Obje tvrtke imaju višegodišnje iskustvo u provođenju HEMS-a u Italiji i Španjolskoj, a prva je 2015. godine u Hrvatskoj uspješno provela 4-mjesečni pilot-projekt u kojem su njihovi helikopteri imali više od 200 intervencija zbrinjavanja pacijenata iz helikopterskih baza na Krku i na Braču.
Procijenjena vrijednost javne nabave za HEMS iznosi 50,4 milijuna eura bez PDV-a, i to za sedmogodišnje razdoblje i oko 10.500 sati leta u ukupno četiri baze – Split, Rijeka, Zagreb i Osijek. Ponuda tvrtke EliFriulia u tim je okvirima, i iznosi 50,02 milijuna eura, odnosno 62,4 milijuna eura s PDV-om, od čega 43,8 milijuna ide na baze Split i Rijeka, a 18,6 na Zagreb i Split, dok je ponuda tvrtke Alidaunia za dvije helikopterske baze u Rijeci i Splitu nešto veća, 48 milijuna eura s PDV-om.
Ministarstvo zdravstva raspisalo je javnu nabavu za uslugu hitne helikopterske medicinske službe početkom ožujka, s rokom predaje ponuda do 8. svibnja, ali je taj rok tijekom svibnja više puta produljivan zbog – kako je objasnio ministar zdravstva Vili Beroš – velikog interesa ponuditelja za ovaj posao. Da interes ipak nije bio toliko velik, govori podatak da su natječajnu dokumentaciju preuzele tvrtke iz više država, među njima iz Austrije, Njemačke, Slovenije, no one su se u međuvremenu očito povukle iz igre, a preostali zainteresirani ponuditelji su u više navrata tražili dodatna pojašnjenja uvjeta natječaja, nakon čega je resorno ministarstvo višekratno produljivalo rok zaključenja natječaja. Na kraju, izbor je sužen na praktički samo jednog ponuditelja koji je spreman odgovoriti na sve potrebe oglašene javne nabave.
Natječajne propozicije kažu da dežurstvo HEMS-a mora biti osigurano sedam dana u tjednu za sve četiri baze, s tim da bi u Rijeci i Splitu helikopteri HEMS-a morali biti dostupni 24 sata na dan, a u Zagrebu i Osijeku samo u vrijeme dnevne vidljivosti, što znači i upola manje procijenjenih sati leta. Pružanje usluga HEMS-a očekuje se od početka 2024. godine.
Hrvatska bi tako, nakon dugogodišnjeg čekanja, napokon trebala dobiti specijaliziranu službu hitne helikopterske medicinske pomoći koja će priskakati u pomoć unesrećenim hrvatskim građanima i turistima te osigurati zbrinjavanje pacijenata unutar tzv. »zlatnog sata« koji kod srčanog udara povećava šanse za preživljavanje za 30 do 50 posto. Operater koji dobije posao morat će osigurati helikoptere kompletno opremljene za potrebe hitne medicinske pomoći, pilote s izvrsnim poznavanjem engleskog jezika te obuku medicinskog i tehničkog osoblja koje će regrutirati Ministarstvo zdravstva. Predviđeno je 15 liječnika i 15 medicinskih tehničara, odnosno medicinskih sestara po bazi u kojoj će HHMS biti dostupan 24 sata. Prema propozicijama natječaja, helikopteri ne smiju biti stariji od 20 godina, a moraju biti prilagođeni i letovima iznad vode. Prema uvjetima natječaja, usluge vanjskog operatera će se ugovoriti za narednih sedam godina, i to za ukupno 1.500 sati leta godišnje. Predviđa se da će helikopterska baza Rijeka u Omišlju imati do 450 sati leta godišnje, baza Split do 600 sati, Zagreb 250, a Osijek 200 sati leta na godišnjoj razini.
U narednim danima, po isteku žalbenog roka, ponude će se pregledati i ocijeniti te će se donijeti odluka o tome tko će u narednim godinama biti nositelj hitne helikopterske medicinske pomoći u zemlji. Tu su funkciju dosad obavljali vojni helikopteri, koji, prema tvrdnjama medicinskih djelatnika, nisu prilagođeni prevoženju i hitnom zbrinjavanju pacijenata i unesrećenih osoba.
Ljerka Bratonja Martinović
© 2024 Morski HR. Powered by Ghost & Staticweb.dev