>
PULA – Jedini poznati drveni brod Austrougarske ratne mornarice dopremljen je u Pulu i nalazi se u hali Uljanika, u starom Arsenalu.
Spasilački kuter s bojnih brodova klase Tegetthoff od zaborava je spasio Marko Uhač, konzervator i zaljubljenik u stare brodove, koji ga je iz Splita dopremio u Pulu gdje ga namjerava koliko toliko vratiti u izvorno stanje. Riječ je o pomoćnoj brodici dugoj 9 metara, koja po dimenzijama odgovara onima što su se nalazile na austrougarskim dreadnoughtima – i to po jedna na svakom brodu. No kojem brodu je točno pripadala ova pomoćna brodica, konzervatori zasad ne mogu točno utvrditi.
Drveno plovilo, civilnog imena „Sveti Marko/San Marco“ sad je u vlasništvu Arheološkog muzeja Istre u Puli, koji će ga „podijeliti“ s Povijesnim i pomorskim muzejom Istre. Brodica je donedavno bila u moru pa je jedan od rijetkih, ako ne i jedini brod iz flote K.u.K. Kriegsmarinea u plovnom stanju. No plovidba od Splita do Pule bila je preriskantna pa je dopremljen kopnenim putem.
Ovakva plovila rađena su od 1860-ih, kao čamci koji će biti pogodni za svaku akciju na moru, ne samo za spašavanje pri potapanju brodova. Četiri su klase, a ovaj u Puli po dimenzijama odgovara onima za bojne brodove. Nakon Prvog svjetskog rata koristila ih je talijanska mornarica u Puli. Potom je prodan na Cres, a prvu veću rekonstrukciju prošao je 1928., kad mu je ugrađen motor, nadograđena visina i kada je dobio ime po svecu zaštitniku Valuna.
Desetljećima je održavao redovnu brodsku liniju, a u Split je prodan 1980-ih gdje ga je donedavni vlasnik koristio kao ribarski brod za polaganje vrša, ploveći njime do udaljenih otoka. Konzervatori vjeruju da je brod izgrađen na našoj obali, budući da su se na Korčuli 1911. i 1912. gradili rettungskutteri 3. razreda, nešto manji od ovog.
– Volio bih da brod bude pušten u more već ovog ljeta, a bit će privezan na pulskoj Rivi. Najvažnije je da je spašen i da se sustavno radi na njegovoj valorizaciji i prezentaciji – poručio je ravnatelj Arheološkog muzeja Istre Darko Komšo.
Brodica će služiti za plovidbu u protokolarne svrhe, možda i za edukaciju. Otkupljena je za 95 tisuća kuna, a uz to je plaćeno i oko 12 tisuća kuna za usluge dizalice i transporta.
K.B.
© 2024 Morski HR. Powered by Ghost & Staticweb.dev