>
Većina svjetski poznatih portala 13. srpnja 2023. objavila je vijest da je Panama, kao zemlja zastave, više od dvije godine nakon udesa, konačno objavila (na 68 stranica) rezultat istrage o nasukavanju kontejnerskog broda Ever Given u Sueskom kanalu, što je prema čl. 94 Konvencije UN o pravu mora, bila dužna učiniti.
No, ista Konvencija obvezuje državu zastave i na punu suradnju sa državom mjesta udesa, što ovaj put čini se da nije bio slučaj. Naime, u svibnju 2021. čelnik Uprave Sueskog kanala je izjavio kako je egipatska istraga pokazala da je „brzina bila vrlo velika, a kormilo nije bilo poravnato“. Dakle prema egipatskoj istrazi osnovni uzrok je široka petlja nestabilnosti (dinamička nestabilnost kursa), a panamska istraga to NIGDJE niti ne spominje. Potrebno je napomenuti kako je u siječnju 2023. glasnogovornik Uprave Sueskog kanala izjavio „Događaj je bio tek nesretan slučaj i rezultati istrage neće biti objavljeni“(!!!). Ne znamo zašto se više od dvije godine čekalo, ali čini se da se čekalo baš ovo jamstvo, da rezultati neće biti objavljeni, jer objavljivanje suprotnih zaključaka ne samo što bi bio skandal bez presedana, već bi pokazao da su zaključci panamske istrage NEODRŽIVI.
Naslovna stranica panamskog Izvješća
U Zaključku, na str. 65, navodi se:
Ukratko, moglo bi se reći kako se u panamskom Izvješću naglašava odgovornost peljara, što smo i iz naslova na portalima mogli zaključiti. (Panama Issues Report Critical of SCA Pilots in Ever Given...; Panama report criticizes Suez pilots in Ever Given grounding, Ever Given Report Highlights Suez Canal Pilot's Role in... )
No, osim u zaključcima i na više mjesta u samom Izvješću može se prepoznati neobjektivnost i nastojanje da se naglasi odgovornost peljara. Na str. 62 stoji kako od početka tranzita peljari nisu postupali sukladno SCA propisima i dobroj pomorskoj praksi, jer kormilaru nisu zadali kurs već samo zapovjedi za kormilo. Suprotno ovoj tvrdnji dobra praksa, a i sama logika nalaže da kada kormilarenje postane otežano peljar zapovjedima za kormilo pomaže kormilaru držati kurs, mijenjajući po potrebi okretaje vijka. Zato je zaista besmislena zamjerka da su umjesto kursa, peljari davali zapovjedi za kormilo („Instead of course orders they were given instructions „hard port/stbd“).
No, ovo korištenje maksimalnih otklona kormila pri brzini iznad 10 čvorova daje osnov za uvodnu tvrdnju kako su zaključci panamske istrage NEODRŽIVI. Na str. 8 stoji da nakon što je vjetar pojačao uslijedile su učestale zapovjedi za kormilo, koje su bile ili sve lijevo ili sve desno, bez sredine ili manjih otklona. („These were either for hard to port or for hard to starboard , with no amidships or lesser helm orders in between.“) Baš ova, ovdje citirana činjenica DOKAZUJE dinamičku nestabilnost kursa. Njeno prešučivanje u izvješću ništa ne mijenja, samo dokazuje da je Izvješće nevjerodostojno.
Dinamički nestabilnim brodovima kad se smanji otklon kormila brzina okretanja se neznatno i sporo smanjuje, a kad se kormilo postavi u sredinu brod dugo zadržava veliku kutnu brzinu (možda zato izostaje zapovjed „sredina“). Kada se kormilo postavi izvan limita petlje nestabilnosti u suprotnu stranu (vjerojatno je petlja bila široka oko 10˚), kutna brzina NAGLO PADA, a ako se kormilo zadrži, kutna brzina NAGLO RASTE u suprotnu stranu. (Vidi niže prikazani graf odnosa otklona kormila (RA) i kutne brzine (RoT) za dinamički nestabilan brod).
Svi današnji brodovi imaju veću ili manju dinamičku nestabilnost, što je prednost za manevriranje u lukama, ali je hendikep pri plovidbi uskim kanalima. Ova se nestabilnost može smanjiti isključivo krmenim trimom, ali plovidba s krmenim trimom povećava troškove goriva. Problem nestabilnosti ne manifestira se pri punoj brzini, a pri smanjenoj brzini problem je ograničen tek na otežano kormilarenje, ali ako puše jaki vjetar u krmeni kvartir (najgori smjer za kormilarenje, jer osim ubrzavanja stvara i okretni moment), što je baš ovaj put bio slučaj, kormilarenje postaje praktički nemoguće bez „kočenja“ eskortnim tegljačem po krmi. Zato je pokušaj tranzitiranja bez pomoći tegljača bio gruba negacija dužne pozornosti. To potvrđuje činjenica da je jednako velik kontejnerski brod Cosco Galaxy, u istom konvoju, izložen istom vjetru, uspješno prošao kanalom, ali uz pomoć „kočenja“ eskortnim tegljačem. Ušteda na tegljenju ovaj put je preskupo plaćena!
U prosincu 2022. bio je objavljen još jedan prijeporan Izvještaj, ovaj put upravne istrage, o nasukanju kontejnerskog broda Ever Forward, nakon isplovljenja iz Baltimora, godinu dana nakon nasukanja Ever Givena. Zašto je izvješće prijeporno već sam pisao. Ovdje bih samo istaknuo da je zaista neuvjerljivo, da ne kažem nemoguće, da peljar premda stoji pored prozora, nakon upozorenja, uopće ne podigne pogled i ne pogleda kroz prozor. A taj bi pogled bio dovoljan da se spriječi nasukanje, ako je istinit prikaz situacije prije nasukavanja.
Rezultat ovih istraga ili donosi ili odnosi ogroman novac. Vjerojatno su mnogi poput mene prepoznali da se činjenice oko ovih udesa skrivaju od javnosti i moguće da su i prije mene pokušali javnosti na to ukazati. Ja sam u prigodi druge godišnjice udesa Ever Givena napisao jednu objektivnu analizu i ponudio je poznatim pomorskim portalima. Samo mi je jedan odgovorio, te uz puno komplimenata zamolio za ekskluzivnost objavljivanja, zamolio sliku i kratku biografiju. Potvrdio je primitak, zahvalio i obećao se javiti. Niti se javio, niti je članak objavio. Dakle, što možemo zaključiti? Fact Checkeri ne štite istinu već interes moćnih elita.
mr.sc. Mladen Russo, kap.d.pl., umirovljeni pomorski peljar
PROČITAJTE JOŠ:
© 2024 Morski HR. Powered by Ghost & Staticweb.dev