>
Jedna splitska škola jedrenja upravo se nedavno vratila s natjecanja olimpijskih klasa u Nizozemskoj. Ljudi koji su na moru cijeli svoj život, mnogi od njih profesionalci s položenim B i C kategorijama, neugodno su se iznenadili kad su u Den Hagu doznali hrvatski apsurd, možda i svih apsurda kojima su do sad svjedočili: "Vaša dozvola za brodice ovdje ne vrijedi!".
- Mi tamo idemo na svjetsko prvenstvo u jedrenju olimpijskih klasa i nas su upozorili da naše dozvole ne valjaju u Nizozemskoj, odnosno tamo vrijede međunarodne dozvole. Da dobijemo tu međunarodnu dozvolu, moramo iz Splita, s mora prijeći 600 km i ići u Vukovar i Sisak. Primjerice, ova dozvola koju imamo s Jadrana, vrijedi u Francuskoj, ali ja sad naprosto ne znam gdje ona ne vrijedi i gdje god dođem, zapravo riskiram kaznu. Osim ako ne odem na kontinent, da bi opet položio za voditelja brodice – žali nam se međunarodno poznati jedriličarski trener, koji uz sve svoje muke, ne želi i medijsku pozornost po ovom pitanju, pa moli za anonimnost.
- Osim ovoga, moramo imati položenu radio foniju, koju inače imamo položenu u dozvoli B i C. Gledamo kako tome doskočiti, s obzirom da nam nije na ruku ići u Slavoniju, jer smo usred sportskih i natjecateljskih obaveza. Tražio sam potvrdu s kojom mogu dobiti brevet za radio operatera na jednom pomorskom fakultetu. Rekli su mi da nemam pravo na potvrdu, već da to imaju pravo mlađi koji studiraju po Bolonjskom sistemu. Gdje god zagrebem, i na koja god sam vrata pokucao, nailazim na zidove hrvatske administracije – žali nam se na maćehinski odnos države proslavljeni sportski trener, koji se ne može načuditi ovom apsurdu.
A ne mogu se načuditi ni u Lučkim kapetanijama diljem Jadrana. Pričali smo s više djelatnika koji izdaju dozvole i zbog zabrane istupa u medijima mimo hijerarhije, samo sliježu ramenima i upućuju nas na Ministarstvo mora. Ni njima nipošto ovo nije logično, složili su se svi koje smo kontaktirali.
Zašto je dozvola s Jadrana bezvrijedna, a vrijedi ako za brod polažete na kontinentu? Pitali smo Ministarstvo mora, prometa i infrastrukture, odakle nam stiže odgovor:
- Međunarodna svjedodžba za upravljanje rekreacijskim plovilom izdaje se temeljem Rezolucije br.40 s prvenstvenom namjenom ujednačavanja standarda i uklanjanja zapreka za plovidbu na unutarnjim vodama kroz sustav međusobnog priznavanja ovih svjedodžbi između članica potpisnica Rezolucije. Osim za plovidbu unutarnjim vodama, ove svjedodžbe se mogu koristi i za plovidbu morem (coastal waters) U tom smislu ista je propisana Pravilnikom o posadi brodova i plutajućih objekata unutarnje plovidbe.
Sukladno propisanoj proceduri Republika Hrvatska je trebala prijaviti tijela koja su nadležna za izdavanje ovih svjedodžbi pa su tako prijavljene Lučke kapetanije u Sisku, Slavonskom Brodu, Vukovaru i Osijeku, kao lučke kapetanije nadležne za unutarnje vode.
Uvjerenja za upravljanje brodicama je nacionalni dokument za koji nije uspostavljen sustav međusobnog priznavanja na razini EU. Republika Hrvatska kao nautička destinacija jednostrano priznaje svjedodžbe i uvjerenja o osposobljenosti raznih država za koje je proveden postupak utvrđivanja jednakovrijednosti programa za stjecanje. Popis ovih uvjerenja objavljen je na internetskim stranicama Ministarstva.
Važno je još jednom naglasiti da strano plovilo može ploviti u unutarnjim morskim vodama i teritorijalnom moru Republike Hrvatske ako je zapovjednik plovila osposobljen sukladno propisima države čiju zastavu vije.
Ukoliko sukladno nacionalnim propisima države čiju zastavu plovilo vije, osposobljenost zapovjednika nije propisana, isti mora biti osposobljen sukladno odredbama propisa koji uređuje osposobljenost za upravljanje brodicama i jahtama hrvatske zastave, pojašnjavaju iz Ministarstva mora.
Jurica Gašpar
PROČITAJTE JOŠ:
© 2024 Morski HR. Powered by Ghost & Staticweb.dev