>
Utjecaj lock downa iz temelja je promjenio pomorsku industriju. Ono što je bilo očekivano kroz jedno desetljeće, dogodilo se u samo jednoj godini, koja je na izmaku. Pomorski promet više nikad neće biti isti.
Pad proizvodnje uslijed lock downa uzrokovao je visoke troškove hladnog pogona i neproizvodnje, no kad je svijet prodisao, cijene su eksplodirale. Neke stvari su bile očekivane, no stvoren je domino efekt u kojem je pažnju privukao naoko neobičan detalj – nema dovoljno kontejnera…
Tu je i nešto što malo ljudi zna, transport u lukama u Americi je zatvoren, gotovo familijarni biznis…
Neke kompanije su napravile potpuni zaokret i određene narudžbe jednostavno preusmjerile zračnim putem. Prije 8 godina to je iz praktičnih razloga s jednim velikim transformatorom koji je išao za Filipine napravio naš Končar, a danas je to već postala i gotovo praksa…
Kako nevolja nikad ne ide sama, usred svega nađe se jedan Ever Given, golemi kontejneraš koji se nasuče i začepi Sueski kanal. To je trajalo tjedan dana, ali posljedice se osjećaju i mjesecima nakon toga. Ta priča Rusima je došla doslovno na volej. Sjevernu rutu, uslijed globalnog zatopljenja, Rusija već taktički i infrastrukturno planira i radi na njoj godinama, tu su i nuklearni ledolomci, kao i čitav niz pratećih luka i objekata…
Poskupio je i alternativni prijevoz. Brexit je otkrio slabu točku nedostatka vozača kamiona. Ali svijet reagira nikad brže, tu su odjednom brodovi koji plove samostalno i to na električni pogon.
Posljedice lockdowna među prvima u svijetu osjetili su pomorci. Krenulo je s kruzerima, a nastavilo se i s dugim čekanjima pred lukama. Nakon svega, čujemo evo da su ostvarene i rekordne dobiti nekih kompanija, ali pomorcima plaće i nisu previše narasle. Naravno, ovo je otvorilo pandorinu kutiju u kojoj se iz temelja mijenja pojam pomorskog prometa i odjednom su tu brodovi bez posade, brodovi na struju. Evo ovog tjedna pioniri su Norvežani.
Koja je onda budućnost pomorstva i izumire li zanimanje „pomorac“?
Na ova pitanja u drugoj emisiji Morskog TV, odgovaraju izvanredni profesor Fakulteta prometnih znanosti i Sveučilišta sjever, magistrirao i doktorirao na poslijediplomskog studiju pomorskog i prava mora u Splitu, stručnjak za koncesije i luke, izv. prof. dr. sc. Goran Vojković i Dado Tafra, pomorski nautičar i Ship Manager u brodarskoj kompaniji CMA CGM u francuskom Marseillesu
Morski HR
POGLEDAJTE JOŠ:
MORSKI TV Kako je Sveti Nikola postao zaštitnik pomoraca?
© 2024 Morski HR. Powered by Ghost & Staticweb.dev