>
  3 min. čitanja

Najveći prekooceanski drveni jedrenjak na svijetu - Iskustvo koje će vas vratiti stoljećima u prošlost

Najveći prekooceanski drveni jedrenjak na svijetu - Iskustvo koje će vas vratiti stoljećima u prošlost
Foto: Facebook/The Swedish Ship Gotheborg

Jedrenjak je dug 47 metara, širok 11, a njegovih 26 lanenih jedara ima ukupnu površinu gotovo dvije tisuće kvadrata. Glavno jedro ima površinu od gotovo 250 kvadratnih metara, a svi brodski konopi zajedno teški su 20 tona. I svima se upravlja isključivo ručno.

Götheborg, najveći prekooceanski drveni jedrenjak na svijetu, replika je švedskog East Indiaman Götheborg I., teretne fregate iz 18. stoljeća u vlasništvu švedske istočnoindijske kompanije, piše Punkufer. Izgrađen u brodogradilištu Terra Nova u Stockholmu 1938., navodno za samo godinu i pol, na prvu se plovidbu otisnuo 1739., a vraćajući se tek treći put kući, nije stigao do obale Göteborga.

Naime, godine 1745. Götheborg I. potonuo je na samom ulazu u matičnu luku, nakon što je neočekivano skrenuo s kursa i udario u stijenu Knipel Börö. Posada je preživjela nesreću, veći je dio tereta spašen, ali jedrenjak je potonuo zajedno s brodskim knjigama. Povjesničari i danas spekuliraju da je sudar sa stijenom bio namjeran – da se izbjegne plaćanje poreza, čija je cifra debelo premašivala vrijednost samoga broda.

U prosincu 1984. ronioci su pronašli porculan na dnu luke, zbog čega su istraživanja nastavljena. Za to je vrijeme vjerojatno nastala i ideja o izgradnji replike toga jedrenjaka.

Prema staroj pomorskoj tradiciji, u repliku su ugrađena dva srebrna novčića – jedan iz 1745., godine potonuća Götheborga, i drugi iz 1995., godine kada je započeta izgradnja replike toga jedrenjaka, koji je svečano porinut 2003. Danas je Götheborg i dalje najveći operativni jedrenjak na svijetu.

Götheborg ne samo da izgleda kao njegov prethodnik nego je i izgrađen tradicionalnim tehnikama i u istom brodogradilištu – Terra Nova u Stockholmu. Samo za izradu rebara trupa bile su potrebne dvije godine. Dodani su i moderni elementi – prije svega zbog nacionalnih i međunarodnih sigurnosnih propisa – kao što su satelitski navigacijski i komunikacijski sustavi i sigurnosna oprema, a jedrenjak također ima i sve što osigurava udobnost modernome čovjeku kao što su kuhinja, zahodi, perilice rublja, hladnjaci, ventilacija i oprema za desalinizaciju – ali vrlo vješto skrivene da ne narušavaju autentičan izgled broda.

Jedina vidljiva promjena u odnosu na original jesu – viši stropovi. Naime, danas su ljudi viši nego što su bili prije tristotinjak godina, pa je dodatnih deset centimetara visine doslovno bilo za glavu. Novi Götheborg, težak 788 tona, ima i dva dizelska motora Volvo Penta od 550 konjskih snaga s dvije osovine.

Jedrenjak je dug 47 metara, širok 11, a njegovih 26 lanenih jedara ima ukupnu površinu od gotovo dvije tisuće kvadrata. Glavno jedro ima površinu od gotovo 250 kvadratnih metara, a svi brodski konopi zajedno teški su 20 tona. I svima se upravlja isključivo ručno.

Najveći drveni jedrenjak na svijetu počinje ploviti na biodizel | | Morski HR
Najveći drveni prekooceanski jedrenjak na svijetu - Götheborg, jedno vrijeme plovit će na biodizel - gorivo napravljeno od uljane repice, a sve s ciljem smanjenja emisija štetnog CO2 koji nastaje

Götheborg ima 20 kabina i 42 ležaja. Iza kuhinje nalaze se dvije prostorije za posadu u kojima mornari spavaju u visećim mrežama ili na krevetima, a kapetanska i časničke kabine smještene su na krmi, ispod glavne palube.

Götheborg je krenuo na svoje prvo novo putovanje u Kinu u listopadu 2005. Ruta je bila gotovo identična onoj u osamnaestom stoljeću, uz iznimku što se novi Götheborg vraćao preko Sueskog kanala, kojim Götheborg I. nije mogao ploviti jer u njegovo vrijeme nije postojao. Potom je imao turneju po Baltičkom moru i diljem sjeverne Europe, a prošlu je sezonu 2022./2023. uplovio u devetnaest europskih luka, uz one na skandinavskom sjeveru Europe, i London, Bremerhaven, Lisabon, Málagu, Nicu, Monako, Vallettu, Barcelonu, Sète, Gibraltar, Jersey, Rotterdam i Hamburg.

Na svome putovanju Mediteranom možda je najviše iznenadio putnike na manjoj, osam metara dugoj jahti koja je prošloga travnja doživjela nesreću na obali južne Bretanje. Na njihov poziv u pomoć odazvao se ni manje ni više nego najveći ploveći jedrenjak, a posada jahte vjerojatno je trebala dva puta protrljati oči i zaboraviti sve o ukletom Holandezu, na što je prizor morao neodoljivo podsjećati, taman i da nije bilo magle.

U matičnu luku Göteborg se vratio na vrijeme da doprinese i svečanom obilježavanju velikog 400. jubileja toga grada. S jedrenjaka je ispaljen svečani plotun, a njegovu priču o morima, vjetrovima i stoljećima, bar dok se ne objave datumi sljedeće plovidbe, možete poslušati i dok je usidren i obići ga baš poput pravog muzeja.

A.B.

Pritisnite ESC za zatvaranje.

© 2024 Morski HR. Powered by Ghost & Staticweb.dev

You've successfully subscribed to Morski HR
Great! Next, complete checkout for full access to Morski HR
Welcome back! You've successfully signed in
Success! Your account is fully activated, you now have access to all content.
Success! Your billing info is updated.
Billing info update failed.
Your link has expired.