>
Puno smo dosad pisali o (ne)sigurnosti na moru. Nažalost, brojni su primjeri nasukavanja, sudara, požara uzrokovanih nesmotrenošću prilikom rukovanja plovilom. Legitimno je stoga pitanje – može li u Hrvatskoj baš svatko upravljati brodom? Indexov novinar Goran Šikić napravio je ono što je već opće poznato – položio ispit za voditelja brodice, a da u životu u ruke nije primio kormilo.
Slučaj pogibije Verene Heinz, 28-godišnje djevojke iz Austrije koju je u srpnju usmrtio propeler glisera dok je ronila kod Malinske na otoku Krku, šokirao je hrvatsku javnost i otvorio pitanja o sigurnosti na moru.
Što je uopće potrebno da netko dobije dozvolu za upravljanje snažnim, brzim i potencijalno smrtonosnim gliserima i jahtama?
Index potvrđuje da je takvu dozvolu u Hrvatskoj moguće dobiti polaganjem ispita, bez pohađanja tečaja i bilo kakve konkretne prakse. Stoga smo odlučili provjeriti je li to doista tako.
Vjerovali ili ne, dozvolu za voženje brodice do zadivljujućih 30 bruto tona u Hrvatskoj može dobiti svaka osoba s napunjenih 16 godina, i to jednostavnim izlaskom na ispit koji obuhvaća samo teoriju. Nadalje, ispit se odvija usmenim putem i ukupno će vam potrošiti oko sat do dva vašeg života, ovisno o broju polaznika na mjestu na kojem polažete.
Nakon tako položenog ispita dobivate dozvolu koja vam omogućuje da samostalno zaplovite svim jadranskim otocima, pa i da se zaputite daleko na pučinu jer je zakonom propisano da s tom dozvolom možete ploviti na udaljenost od čak 12 nautičkih milja (nešto više od 20 km) od obale kopna ili otoka. A s obzirom na broj otoka razasutih po našem moru, kad se udaljite kojih 20-ak kilometara od nekog otoka, velika je vjerojatnost da je sljedeći najbliži otok udaljen najviše još toliko. Drugim riječima, bez problema s takvom dozvolom potpuno legalno možete otploviti sve do Visa, pa i dalje, do Biševa ili isturenog otočića Sveti Andrija poprilično na pučinskim vodama prema Italiji.
Službeno, možete ploviti “unutarnjim morskim vodama, vodama koje su pristupačne s mora i teritorijalnim morem RH, a za ribarske brodice duljine veće od 7 metara i zaštićenim ekološko-ribolovnim pojasom Republike Hrvatske (ZERP)”.
Ne samo to, dozvola je također priznata, između ostalih zemalja, u Italiji, Francuskoj, Španjolskoj, Portugalu, Grčkoj, Njemačkoj, Norveškoj, Švedskoj, Finskoj, Južnoafričkoj Republici, Velikoj Britaniji, Novom Zelandu, Kanadi, SAD-u… Ukratko, po načelu reciprociteta, priznaje se u svim zemljama svijeta čije dozvole priznaje nadležno hrvatsko ministarstvo.
Logično, rijetko bi tko pri zdravoj pameti pustio 16-godišnjaka da stane za kormilo kakve brodice i zaputi se među trajekte, tankere i ostala glomazna čudovišta koja plove Jadranom pa je zakonodavac ipak postavio ograničenje. Tako 16-godišnjak iz našeg primjera može do svoje 18. godine voziti samo brodice s motorima do 15 kW snage. S 18 godina nema više ni tog ograničenja i nadalje je novopečeni skiper realno ograničen samo – debljinom novčanika.
Prema službenim informacijama sa stranica Ministarstva mora, prometa i infrastrukture, kandidati za ispit mogu se prijaviti za polaganje ispita za voditelja brodica kategorija A i B izravno, bez prethodnog tečaja, a mogu radi kvalitetnije pripreme za ispit, odslušati tečaj u pomorskim učilištima. Ispit se može polagati u Ministarstvu, daleko od mora, ali i u lučkim kapetanijama.
Jednom kad dobijete dozvolu, ona vrijedi bez vremenskog ograničenja. Kako je cijena ispita 440 kuna, uz trošak državnog biljega, novinar je odlučio iskušati sreću i izaći na ispit bez odlaska na tečaj koji košta još oko 500 kuna.
Nakon što su ga na vlastito čuđenje, pustili na ispitu, shvaća koliko je suluda situacija u kojoj se zatekao. Već sljedećeg dana imat će u džepu dozvolu s kojom punim pravom može odmah unajmiti i voziti jahtu a da apsolutno nikad u životu nije stao za kormilo ijednog plovila.
Rekao je: “Zbilja sam prošao?” “Da, pa kad su toliki prošli, nećemo sad vas rušiti”, prokomentirala je.
“Naravno da se ne bih nikad usudio to i učiniti jer bez dodatne praktične obuke, posve sigurno ne bih uspio ni izaći iz luke a da ne prouzroči poveću havariju”, kaže novinar Indexa, Goran Šikić. No koliko mojih sudrugova iz ispitne čekaonice dijeli taj stav? Malo njih, po svoj prilici. A po zakonu, ništa ih više ne sprečava da isplove.
Umjesto zaključka, zanimljivo je spomenuti da je u Hrvatskoj od 1. siječnja do 31. srpnja ove godine na području nadležnosti svih osam lučkih kapetanija utvrđen i procesuiran 1051 pomorski prekršaj, pri čemu je naplaćeno ukupno 2,108.417,18 kn kazni.
Cijeli članak, pročitajte OVDJE.
PROČITAJTE JOŠ: VIDEO More neosvijetljenih brodica prizivaju tragediju, kazne do 50 tisuća kuna!
I.B.
© 2024 Morski HR. Powered by Ghost & Staticweb.dev