>
  4 min. čitanja

NOVINAR DOKAZAO Dozvolu za ubojiti gliser od 30 bruto tona u Hrvatskoj možete dobiti bez sata za kormilom

NOVINAR DOKAZAO Dozvolu za ubojiti gliser od 30 bruto tona u Hrvatskoj možete dobiti bez sata za kormilom
Foto: Pixabay

Puno smo dosad pisali o (ne)sigurnosti na moru. Nažalost, brojni su primjeri nasukavanja, sudara, požara uzrokovanih nesmotrenošću prilikom rukovanja plovilom. Legitimno je stoga pitanje – može li u Hrvatskoj baš svatko upravljati brodom? Indexov novinar Goran Šikić napravio je ono što je već opće poznato – položio ispit za voditelja brodice, a da u životu u ruke nije primio kormilo.

Slučaj pogibije Verene Heinz, 28-godišnje djevojke iz Austrije koju je u srpnju usmrtio propeler glisera dok je ronila kod Malinske na otoku Krku, šokirao je hrvatsku javnost i otvorio pitanja o sigurnosti na moru.

Dozvolu za upravljanje moćnim gliserom moguće je dobiti bez tečaja i bilo kakve prakse

Što je uopće potrebno da netko dobije dozvolu za upravljanje snažnim, brzim i potencijalno smrtonosnim gliserima i jahtama?

Index potvrđuje da je takvu dozvolu u Hrvatskoj moguće dobiti polaganjem ispita, bez pohađanja tečaja i bilo kakve konkretne prakse. Stoga smo odlučili provjeriti je li to doista tako.

Dozvolu može dobiti svaka osoba s napunjenih 16 godina, a ispit je isključivo teorija

Vjerovali ili ne, dozvolu za voženje brodice do zadivljujućih 30 bruto tona u Hrvatskoj može dobiti svaka osoba s napunjenih 16 godina, i to jednostavnim izlaskom na ispit koji obuhvaća samo teoriju. Nadalje, ispit se odvija usmenim putem i ukupno će vam potrošiti oko sat do dva vašeg života, ovisno o broju polaznika na mjestu na kojem polažete.

Nakon tako položenog ispita dobivate dozvolu koja vam omogućuje da samostalno zaplovite svim jadranskim otocima, pa i da se zaputite daleko na pučinu jer je zakonom propisano da s tom dozvolom možete ploviti na udaljenost od čak 12 nautičkih milja (nešto više od 20 km) od obale kopna ili otoka. A s obzirom na broj otoka razasutih po našem moru, kad se udaljite kojih 20-ak kilometara od nekog otoka, velika je vjerojatnost da je sljedeći najbliži otok udaljen najviše još toliko. Drugim riječima, bez problema s takvom dozvolom potpuno legalno možete otploviti sve do Visa, pa i dalje, do Biševa ili isturenog otočića Sveti Andrija poprilično na pučinskim vodama prema Italiji.

Nakon navršenih 18 godina nema ograničenja snage motora

Službeno, možete ploviti “unutarnjim morskim vodama, vodama koje su pristupačne s mora i teritorijalnim morem RH, a za ribarske brodice duljine veće od 7 metara i zaštićenim ekološko-ribolovnim pojasom Republike Hrvatske (ZERP)”.

Ne samo to, dozvola je također priznata, između ostalih zemalja, u Italiji, Francuskoj, Španjolskoj, Portugalu, Grčkoj, Njemačkoj, Norveškoj, Švedskoj, Finskoj, Južnoafričkoj Republici, Velikoj Britaniji, Novom Zelandu, Kanadi, SAD-u… Ukratko, po načelu reciprociteta, priznaje se u svim zemljama svijeta čije dozvole priznaje nadležno hrvatsko ministarstvo.

Logično, rijetko bi tko pri zdravoj pameti pustio 16-godišnjaka da stane za kormilo kakve brodice i zaputi se među trajekte, tankere i ostala glomazna čudovišta koja plove Jadranom pa je zakonodavac ipak postavio ograničenje. Tako 16-godišnjak iz našeg primjera može do svoje 18. godine voziti samo brodice s motorima do 15 kW snage. S 18 godina nema više ni tog ograničenja i nadalje je novopečeni skiper realno ograničen samo – debljinom novčanika.

Dozvola bez vremenskog ograničenja

Prema službenim informacijama sa stranica Ministarstva mora, prometa i infrastrukture, kandidati za ispit mogu se prijaviti za polaganje ispita za voditelja brodica kategorija A i B izravno, bez prethodnog tečaja, a mogu radi kvalitetnije pripreme za ispit, odslušati tečaj u pomorskim učilištima. Ispit se može polagati u Ministarstvu, daleko od mora, ali i u lučkim kapetanijama.

Jednom kad dobijete dozvolu, ona vrijedi bez vremenskog ograničenja. Kako je cijena ispita 440 kuna, uz trošak državnog biljega, novinar je odlučio iskušati sreću i izaći na ispit bez odlaska na tečaj koji košta još oko 500 kuna.

Zatekao se u suludoj situaciji – može upravljati brodom a da nije u životu stao za kormilo

Nakon što su ga na vlastito čuđenje, pustili na ispitu, shvaća koliko je suluda situacija u kojoj se zatekao. Već sljedećeg dana imat će u džepu dozvolu s kojom punim pravom može odmah unajmiti i voziti jahtu a da apsolutno nikad u životu nije stao za kormilo ijednog plovila.

Rekao je: “Zbilja sam prošao?” “Da, pa kad su toliki prošli, nećemo sad vas rušiti”, prokomentirala je.

“Naravno da se ne bih nikad usudio to i učiniti jer bez dodatne praktične obuke, posve sigurno ne bih uspio ni izaći iz luke a da ne prouzroči poveću havariju”, kaže novinar Indexa, Goran Šikić. No koliko mojih sudrugova iz ispitne čekaonice dijeli taj stav? Malo njih, po svoj prilici. A po zakonu, ništa ih više ne sprečava da isplove.

Umjesto zaključka, zanimljivo je spomenuti da je u Hrvatskoj od 1. siječnja do 31. srpnja ove godine na području nadležnosti svih osam lučkih kapetanija utvrđen i procesuiran 1051 pomorski prekršaj, pri čemu je naplaćeno ukupno 2,108.417,18 kn kazni.

Cijeli članak, pročitajte OVDJE.

PROČITAJTE JOŠ: VIDEO More neosvijetljenih brodica prizivaju tragediju, kazne do 50 tisuća kuna!

I.B.

Pritisnite ESC za zatvaranje.

© 2024 Morski HR. Powered by Ghost & Staticweb.dev

You've successfully subscribed to Morski HR
Great! Next, complete checkout for full access to Morski HR
Welcome back! You've successfully signed in
Success! Your account is fully activated, you now have access to all content.
Success! Your billing info is updated.
Billing info update failed.
Your link has expired.