>
  3 min. čitanja

PRIJETI LI RIJECI KRIZA Kako se napadi u Crvenom moru odražavaju na jadranske luke?

PRIJETI LI RIJECI KRIZA Kako se napadi u Crvenom moru odražavaju na jadranske luke?
Foto: Boris Kačan

Daljnja eskalacija sukoba posebno je zabrinjavajuća za mediteranske luke na sjevernom Jadranu jer bi one potencijalno mogle biti i najviše pogođene krizom i zbog promjena ruta ostati bez tereta, upozorava Poslovni dnevnik.

Cijeli ovaj kaos koji svakim danom u Crvenom moru postaje sve izraženiji za sada, po izjavama odgovornih, još uvijek nije toliko poremetio "normalan" život hrvatskih tvrtki. U Luci Rijeka tvrde kako je zasad produžen termin dolaska svega jednog broda i to sa siječnja na sredinu veljače. Riječ je o brodu koji plovi iz Australije.

Iako je teško predvidjeti u kojoj mjeri će daljnja eskalacija sukoba u Crvenom moru utjecati na poslovanje najveće hrvatske luke neke su stvari čisto zdravorazumske. Poremećaji će u prvom redu ovisiti o dužini trajanja ograničenja plovidbe i spremnosti svih brodara da održe postojeće linije ticanja luka. Ako dođe do promjene u programu ticanja luka, navodi Poslovni dnevnik, neke luke mogle ostati bez prometa.

Nemiri u Crvenom moru mogli bi tako rezultirati puno većim poremećajima u redu dolaska brodova za Adriatic Gate Container Terminal Rijeka – Jadranska vrata i to stoga što je riječ o linijskim ticanjima, na tjednoj bazi.

Potraju li promijenjene rute, sjevernojadranske će luke - Trst, Venecija, Kopar i Rijeka, ispaštati više nego one na sjeveru Europe. S ovom se tvrdnjom slažu stručnjaci poput predsjednika Uprave splitskog brodara Jadroplova kapetan Ivana Pavlovića koji ipak nije odviše zabrinut jer su brodari, tvrdi, odavno navikli na opasne situacije.

- Zone visokog rizika nisu novost, a samo preusmjeravanje rute oko Afrike nekima i neće predstavljati drastično povećanje troškova, jer i prolaz kroz Sueski kanal košta. No, promet će se odvijati duže, a ono što je osjetljivo je što slučaj u Crvenom moru dolazi u trenutku kada i drugi veliki trgovinski prečac, Panamski kanal, pati od suše, što povećava potencijalne ekonomske rizike - dodaje Pavlović te upozorava kako je ovo dobar "recept" za povećanje vozarina koje su sada prilično, zapravo rekordno, niske. I upravo bi tu mogle nastupiti prve bitne promjene po brodare.

Lakšeg shvaćanja radi, u vrijeme pandemije narasle su na 15 tisuća dolara, da bi za prijevoz 12 metarskih kontejnera od Kine do Hrvatske lani bile na razini od 2,5 do 3 tisuće. No, dodaje i da su se s problemima u Crvenom moru vozarine već udvostručile, na 6000 dolara.

Foto:Screesnshot/X

Poslovni dnevnik ističe i kako iz LNG Hrvatska kažu da kao operator terminala za ukapljeni prirodni plin na Krku još uvijek nisu osjetili nikakve poteškoće u radu.

Za sada ni cijena nafte, čiji prijevoz se uz LNG odvija kroz Sueski kanal, nije porasla. Baš nasuprot, prošli tjedan na globalnoj razini bilježi i pad. No, analitičari nisu suviše optimistični i smatraju kako će nastavak krize imati itekakav utjecaj na cijenu energenata kao i ostalih roba koje su se do sada vozile tom najkraćom rutom između Europe i Azije.

Drugim riječima, nastavili se sukob Hutija sa "zapadnim komercijalnim i vojnim silama" vjeruju kako nas očekuje nova svjetska sistemska kriza.

J.T.

Pročitajte još:

POČELA BITKA ZA CRVENO MORE Amerika i Britanija s mora i zraka žestoko napali Hute u Jemenu
Sjedinjene Američke Države i Velika Britanija pokrenule su napade iz zraka i mora na vojne ciljeve Hutija u Jemenu. Huti su proteklih gotovo dva mjeseca napadali brodove koji prolaze kroz Crveno more, a kao znak podrške Palestincima u Gazi Dužnosnici su otkrili da su napadi izvedeni zrakoplovima, brodovima i podmornicama,

Pritisnite ESC za zatvaranje.

© 2024 Morski HR. Powered by Ghost & Staticweb.dev

You've successfully subscribed to Morski HR
Great! Next, complete checkout for full access to Morski HR
Welcome back! You've successfully signed in
Success! Your account is fully activated, you now have access to all content.
Success! Your billing info is updated.
Billing info update failed.
Your link has expired.