>
Daljnja eskalacija sukoba posebno je zabrinjavajuća za mediteranske luke na sjevernom Jadranu jer bi one potencijalno mogle biti i najviše pogođene krizom i zbog promjena ruta ostati bez tereta, upozorava Poslovni dnevnik.
Cijeli ovaj kaos koji svakim danom u Crvenom moru postaje sve izraženiji za sada, po izjavama odgovornih, još uvijek nije toliko poremetio "normalan" život hrvatskih tvrtki. U Luci Rijeka tvrde kako je zasad produžen termin dolaska svega jednog broda i to sa siječnja na sredinu veljače. Riječ je o brodu koji plovi iz Australije.
Iako je teško predvidjeti u kojoj mjeri će daljnja eskalacija sukoba u Crvenom moru utjecati na poslovanje najveće hrvatske luke neke su stvari čisto zdravorazumske. Poremećaji će u prvom redu ovisiti o dužini trajanja ograničenja plovidbe i spremnosti svih brodara da održe postojeće linije ticanja luka. Ako dođe do promjene u programu ticanja luka, navodi Poslovni dnevnik, neke luke mogle ostati bez prometa.
Nemiri u Crvenom moru mogli bi tako rezultirati puno većim poremećajima u redu dolaska brodova za Adriatic Gate Container Terminal Rijeka – Jadranska vrata i to stoga što je riječ o linijskim ticanjima, na tjednoj bazi.
Maritime Incidents In The Red Sea From November 19, 2023 To January 9, 2024 (Map Update) pic.twitter.com/W0acHniEb5
— Chamil R. Tennekoon (@chamilravinda) January 14, 2024
Potraju li promijenjene rute, sjevernojadranske će luke - Trst, Venecija, Kopar i Rijeka, ispaštati više nego one na sjeveru Europe. S ovom se tvrdnjom slažu stručnjaci poput predsjednika Uprave splitskog brodara Jadroplova kapetan Ivana Pavlovića koji ipak nije odviše zabrinut jer su brodari, tvrdi, odavno navikli na opasne situacije.
- Zone visokog rizika nisu novost, a samo preusmjeravanje rute oko Afrike nekima i neće predstavljati drastično povećanje troškova, jer i prolaz kroz Sueski kanal košta. No, promet će se odvijati duže, a ono što je osjetljivo je što slučaj u Crvenom moru dolazi u trenutku kada i drugi veliki trgovinski prečac, Panamski kanal, pati od suše, što povećava potencijalne ekonomske rizike - dodaje Pavlović te upozorava kako je ovo dobar "recept" za povećanje vozarina koje su sada prilično, zapravo rekordno, niske. I upravo bi tu mogle nastupiti prve bitne promjene po brodare.
Lakšeg shvaćanja radi, u vrijeme pandemije narasle su na 15 tisuća dolara, da bi za prijevoz 12 metarskih kontejnera od Kine do Hrvatske lani bile na razini od 2,5 do 3 tisuće. No, dodaje i da su se s problemima u Crvenom moru vozarine već udvostručile, na 6000 dolara.
Poslovni dnevnik ističe i kako iz LNG Hrvatska kažu da kao operator terminala za ukapljeni prirodni plin na Krku još uvijek nisu osjetili nikakve poteškoće u radu.
Za sada ni cijena nafte, čiji prijevoz se uz LNG odvija kroz Sueski kanal, nije porasla. Baš nasuprot, prošli tjedan na globalnoj razini bilježi i pad. No, analitičari nisu suviše optimistični i smatraju kako će nastavak krize imati itekakav utjecaj na cijenu energenata kao i ostalih roba koje su se do sada vozile tom najkraćom rutom između Europe i Azije.
Drugim riječima, nastavili se sukob Hutija sa "zapadnim komercijalnim i vojnim silama" vjeruju kako nas očekuje nova svjetska sistemska kriza.
J.T.
Pročitajte još:
© 2024 Morski HR. Powered by Ghost & Staticweb.dev