>
  2 min. čitanja

PROJEKT GUTTA Optimizacijom trajektnih linija do smanjenog intenziteta ugljičnog otiska u atmosferi

PROJEKT GUTTA Optimizacijom trajektnih linija do smanjenog intenziteta ugljičnog otiska u atmosferi
Foto: Boris Kačan

Može li se i koliko optimizacijom ruta smanjiti intenzitet ugljičnog dioksida u trajektnom prijevozu te koja je uloga valova i struja glavna su pitanja na koja se pokušalo odgovoriti u okviru projekta GUTTA. Rezultati projekta bit će predstavljeni na završnoj konferenciji koja će se 9. i 10. ožujka održati u Hotelu Bristol u Opatiji.

U suradnji sa partnerskim institucijama Europsko-mediteranski centar za klimatske promjene od 2019. godine provodi projekt GUTTA („savinG fUel and emissions from mariTime Transport in the Adriatic region“ odnosno „ušteda goriva i smanjenje emisija iz pomorskog prometa u Jadranskom moru“) kojim se želi doprinijeti uspostavi „zelenijih“ trajektnih linija između Hrvatske i Italije. Rezultat ovog projekta je program/numerički model za operativno planiranje putovanja broda (DSS- decision support system), s najmanje CO2, ovisno o prognoziranim meteo pomorskim uvjetima.

Jadransko more bilo je optimalan izbor za provođenje istraživanja budući da njime prolazi nekoliko trajektnih linija koje povezuju luke u Hrvatskoj i Italiji, a samo more je relativno malo i mirno. Stoga, ako je pomorske trajektne linije moguće optimizirati na ovom području može se proširiti i na veća mora, odnosno oceane. Uz to, trajekti su relevantni za istraživanje emisija ugljičnog dioksida budući da čine oko 10 posto emisija u Europskom gospodarskom prostoru.

Glavni cilj projekta, je dekarbonizacija postojećih pomorskih veza i priprema terena za nove putničke veze između Italije i Hrvatske pomoću optimiziranih procesa,  potpora provedbi MRV Uredbe 2015/757 Europske unije o praćenju emisija ugljikova dioksida iz pomorskog prometa, izvješćivanju o njima i njihovoj verifikaciji i ostvarivanje tri specifična cilja. Prvi je uspostava pilot – sustava za planiranje i pružanje optimalnih trajektnih ruta koji se temelji na operativnim meteo pomorskim prognozama, a kojima se smanjuju emisije ugljičnog dioksida.

Temeljiti će se na znanju predviđanja stanja mora i atmosfere te modeliranju postrojenja za pogon plovila. Korisnici mogu od 8.listopada 2021. godine pristupiti ovom sustavu podrške odlukama putem posebnog sučelja koji koristi osnovne informacije o stvarnom putu (dolasci/polasci iz luke, datum i vrijeme polaska, vrsta plovila) za pokretanje operativnog modela za optimizacije rute. Model optimizacije rute i korisničko sučelje izgrađeni su u bliskoj suradnji s krajnjim korisnicima, slušajući njihove stvarne potrebe i angažirajući ih u testiranju prototipa, kako bi bio jednostavan za korištenje.

Drugi specifični cilj je procjena dodane vrijednosti informacijskog sadržaja podataka o emisijama ugljičnog dioksida koji se prikupljaju prema Uredbi Europskog parlamenta i vijeća o praćenju emisija ugljikova dioksida iz pomorskog prometa, izvješćivanju o njima i njihovoj verifikaciji. Treći specifični cilj je analiza prošlih i sadašnjih trendova pomorske mobilnosti između Hrvatske i Italije, također nakon pandemije COVID 19.

Ukupna vrijednost projekta iznosi 1.200.000,00 eura, a financiran je iz Europskog fonda za regionalni razvoj kroz operativni program Interreg Italija – Hrvatska 2014. – 2020.. Partneri na projektu su Sveučilište u Zadru, Hrvatska udruga brodara Mare Nostrum, Ministarstvo mora, prometa i infrastrukture, Lučka uprava južnog Jadrana (Luka Bari, Brindisi, Manfredonia, Barletta i Monopoli). Za više informacija o GUTTA-inim ciljevima, partnerima i financiranju pogledajte OVDJE.

Sponzorirani sadržaj

Pritisnite ESC za zatvaranje.

© 2024 Morski HR. Powered by Ghost & Staticweb.dev

You've successfully subscribed to Morski HR
Great! Next, complete checkout for full access to Morski HR
Welcome back! You've successfully signed in
Success! Your account is fully activated, you now have access to all content.
Success! Your billing info is updated.
Billing info update failed.
Your link has expired.