>
Početkom rujna u Brodosplitu je počela gradnja dvaju od četiri obalno-ophodna broda za Hrvatsku ratnu mornaricu. Svaki od njih vrijedi 80 milijuna kuna. Bit će dugi 43, a široki osam metara. Projektanti su posebno ponosni jer će u brodove biti ugrađeno čak 80% hrvatskih komponenti.
Od nacrta do broda dug je put. 15 godina nakon prvog spomena obalnog ophodnog broda za ratnu mornaricu, brod je u serijskoj proizvodnji. Gradi se prema projektu iskusne grupe inženjera koja je morala odgovoriti na složene taktičko-tehničke zahtjeve MORH-a.
– Bilo je sigurno preko stotinjak parametara koje treba zadovoljiti da bi taj brod uspješno plovio da bi zadovoljio i osigurao punu operativnost i funkcionalnost na teškim stanjima mora – kaže za HRT Mislav Brlić, direktor Marine and Energy Solutions DIV d.o.o.
Prototip je zadovoljio oko 90 programa ispitivanja. Usporedbe radi, civilni brod mora zadovoljiti jedan. Za glavnog projektanta najveći izazov bio je predvidjeti problem, ali i biti inovativan.
– Na početku smo radili testiranja u bazenu i eksperimente s krmenim flapsovima, tj. krilima na krmi, koje za takav tip broda ne ide nego na brze brodove, ali smo ipak napravili i dobivali smo dobre rezultate. I kad smo to ugradili na brod dobili smo puno bolji rezultat nego što smo očekivali, kaže Mislav Bezovnik, glavni projektant broda.
S maksimalnom brzinom od 28 čvorova brod ne proizvodi vibracije, što rad na njemu čini ugodnim. Na svoj su brod projektanti iznimno ponosni. To “dijete hrvatske brodogradnje” najsloženiji je naš industrijski proizvod, koji su oživili stručnjaci splitskog brodogradilišta.
– Na ovom brodu je sudjelovalo više od 40 domaćih proizvođača, firmi, kaže Brlić.
Ova uspješna hrvatska brodograđevna priča svjedoči da se uz trud i znanje sve može, zbog čega ne iznenađuje da već postoje zainteresirani strani kupci.
D.G.
PROČITAJTE JOŠ:
BRODOSPLIT Polaganje kobilice novog broda Hrvatske ratne mornarice
© 2024 Morski HR. Powered by Ghost & Staticweb.dev