>
VENECIJA – Sustav brana koji bi Veneciju trebao sačuvati od potonuća, prije nekoliko dana je napokon pušten u punu funkciju. I baš kad su stanovnici grada svetog Marka trebali odahnuti, posao kojeg su desetljećima pokušavali dovršiti Talijani, pokazao je još jednom svu svoju traljavost. Milijarde eura bačeni su u vjetar. Sustav ne funkcionira, barem ne onako kako je zamišljeno i Venecija je opet pod morem, javljaju talijanski mediji.
Projekt MOSE ili kako bi ga slobodno preveli “Mojsije”, a zapravo Modulo Sperimentale Elektromeccanico – eksperimentalni elektromehanički modul, pratio je čitav niz tehničkih nedostataka i lošeg inženjerskog rada na terenu, afera i koruptivnih radnji zbog kojih su neki završili po zatvorima. Brane koje bi Veneciju trebale obraniti od neumoljivog mora, početkom listopada napokon su podignute u punu funkciju, pompozno koliko taj projekt i zaslužuje, no već se vidjelo da gotovo ništa nije kako treba.
Najprije je odlučeno je da se Mose neće podizati kod izvanrednih plima i oseka od +110 cm, već tek kada Jadran zaprijeti Veneciji s +130 cm. Razlika od 20 centimetara za ovaj grad nije beznačajna i može značiti razliku između života i smrti, javlja linserto. Zapravo, ako s plimom od +110 cm poplavi više od 11% grada, s +120 cm poplavi oko 50% Venecije, a uslijed plimnog vala od +130 cm čak je 70% grada je pod morem!
Stoga je Mose u startu potpuno beskoristan jer ne ograničava nijednu plimu do +129 cm, tj. 70% Venecije ići će pod more točno kako je to bilo i prije. Kad god bude plime, poput ovih dana, Venecija će neizbježno tonuti.
Gledajući u kakvom su stanju kesoni, zglobovi i spojnice (pomični dijelovi brane, građeni u Brodosplitu), Talijani se već pitaju tko će i kada preuzeti odgovornost za podizanje 78 napola zahrđalih vrata pred krhkom Venecijom?
No, za javnost u proteklu subotu Mose je radio, tek kako bi se najneuspješniji građevinski pothvat u povijesti Italije prikazao kao zapanjujući uspjeh. No nitko ne zna, primjerice, kad će biti dovršen kontrolni toranj, supertehnološko srce koje zapovijeda Mojsijem. Kao i na Balkanu, kojeg Talijani često znaju gledati s podsmjehom, neki kažu za šest mjeseci, netko za godinu dana i tako u nedogled, ali činjenica je da se Venecija opet morala osloniti na vojsku, njihovu inženjeriju i radio veze.
Operativni problemi goleme brane koja bi trebala braniti jedan grad su: korozija, nemoguće čišćenje zapornica na dnu mora, prirodna nestabilnost morskog dna. A da ne spominjemo misterij tko će morati preuzeti teret upravljanja poslom, pa do najvećeg problema: operativnih troškova i troškova održavanja. Naime grube procjene troškova održavanja ovog sustava su između 100 i 200 milijuna eura godišnje!
Drugi slični sustavi u sjevernoj Europi riješili su problem s manje od polovine resursa i vremena, ali ovo je ipak Italija…
Prokurist najpoznatije venetske atrakcije, crkve sv. Marka, Carla Alberto Tesserin upozorava da crkva više ne može podnijeti štetu od soli, piše Il Messaggero:
– Svi smo bili preseljeni u subotu, ali sad područje glavnog trga mora biti osigurano. Sve nam ide pod more i s plimom od 65 centimetara. U kolovozu smo pet puta imali visoku plimu: potopljeni dio nije marginalan, znatan je! Tesserin, stoga, traži da se stvari ubrzaju. Odluka se mora donijeti odmah. Koliko će to trajati? Za naše privremeno rješenje stručnjaci nas uvjeravaju da bi moglo biti dovoljno tri do šest mjeseci, ali loš posao koštat će nas nestanka grada – poručio je Tesserin za lokalne medije.
Jurica Gašpar
PROČITAJTE JOŠ:
POVIJESNI DAN ZA VENECIJU Prvi put u povijesti aktivirali branu protiv plime, građenu u Brodosplitu
VENECIJA TONE Stručnjak: “Pokušaj spasa u gradnji brane je najveća lakrdija”
© 2024 Morski HR. Powered by Ghost & Staticweb.dev