>
ŠIBENIK – U skladu s Nacionalnom strategijom i europskom zelenom tranzicijom, sve aktualniji je i u Hrvatskoj postupni prelazak s fosilnih na obnovljive izvore energije. Sve više se razmišlja i o vodiku kao pogonskom gorivu u prometnom sektoru.
Tako, primjerice, šibensko Iskra brodogradilište s Hrvatskom udrugom za razvoj i primjenu vodikovih gorivih članaka H2 pokreće prvu punionicu vodika za brodove te preinaku jednog remorkera s dizelskog motora na pogon vodikom, javlja Radio Zadar.
Iskra brodogradilište na jedan je način zahvaljujući suradnji s norveškim partnerima predvodnik u proizvodnji hibridnih brodova. Sada se, doduše eksperimentalno, s Udrugom H2 okreće i vodiku kao pogonskom gorivu za brodove.
– Mi, naime, imamo jedan lučki remorker od tridesetak metara i sto tona, koji koristimo za ove interne lučke operacije, a potrebna mu je zamjena pogonskog sustava. Kad je već tako, zašto ne bismo bili pet koraka unaprijed i trenutačno se radi na inženjerskoj soluciji prema kojoj bi taj brod bio pokretan na vodikove članke – kaže direktor Roko Vuletić.
Nadaju se i potpori iz europskih fondova, te osim što bi imali prvi brod na vodik u Hrvatskoj, u projektu spominju i punionicu vodika za brodove, čime bi postali prvo zeleno H2 brodogradilište u Europi. Tome prethodi izgradnja i vlastite solarne elektrane.
– Ta sunčana elektrana će proizvoditi električnu energiju za potrebe brodogradilišta, a jedan dio te energije će se koristiti preko elektrolizera za proizvodnju vodika koji će se puniti za brodove ali i za Iskrina radna vozila i strojeve u samom brodogradilištu. Na taj način, to će biti punionica koju će moći koristiti plovila koja će se, vjerujemo, sve više i više pogoniti vodikom da mogu napuniti svoje spremnike vodika – kaže predsjednik Udruge H2 Ivica Jakić.
Nedavno je održan i sastanak s jednim od većih svjetskih proizvođača mega-jahti, brodova i specijalnih plovila njemačkom Lürssen grupom.
– Sama činjenica da Lürssen grupa gradi jednu novu digitalnu, pa na taj način i zelenu, marinu u Hrvatskoj koja će biti u Rijeci za maxi-brodove, dovoljno govori o tome da su se okrenuli zelenim energijama i u brodogradnji i pogonskom gorivu za pogon brodova. A mi kao udruga dajemo svoj doprinos svojim znanjem i poznavanjem tehnologije i opreme da se taj proizvod čim prije i više počne primjenjivati u Hrvatskoj – kaže Jakić.
– A proces prebacivanja prometa, od pomorskog do cestovnog i željezničkog, te industrije na pogon vodikom bit će nužan i postupan – ističe na kraju Ivica Jakić.
Vladimir Šetka/HRT Radio Zadar
© 2024 Morski HR. Powered by Ghost & Staticweb.dev