>
  2 min. čitanja

Prva punionica vodika za brodove na našoj obali gradit će se u ovom dalmatinskom brodogradilištu

Prva punionica vodika za brodove na našoj obali gradit će se u ovom dalmatinskom brodogradilištu
Foto: Iskra

ŠIBENIK – U skladu s Nacionalnom strategijom i europskom zelenom tranzicijom, sve aktualniji je i u Hrvatskoj postupni prelazak s fosilnih na obnovljive izvore energije. Sve više se razmišlja i o vodiku kao pogonskom gorivu u prometnom sektoru.

Tako, primjerice, šibensko Iskra brodogradilište s Hrvatskom udrugom za razvoj i primjenu vodikovih gorivih članaka H2 pokreće prvu punionicu vodika za brodove te preinaku jednog remorkera s dizelskog motora na pogon vodikom, javlja Radio Zadar.

Iskra brodogradilište na jedan je način zahvaljujući suradnji s norveškim partnerima predvodnik u proizvodnji hibridnih brodova. Sada se, doduše eksperimentalno, s Udrugom H2 okreće i vodiku kao pogonskom gorivu za brodove.

– Mi, naime, imamo jedan lučki remorker od tridesetak metara i sto tona, koji koristimo za ove interne lučke operacije, a potrebna mu je zamjena pogonskog sustava. Kad je već tako, zašto ne bismo bili pet koraka unaprijed i trenutačno se radi na inženjerskoj soluciji prema kojoj bi taj brod bio pokretan na vodikove članke – kaže direktor Roko Vuletić.

Nadaju se i potpori iz europskih fondova, te osim što bi imali prvi brod na vodik u Hrvatskoj, u projektu spominju i punionicu vodika za brodove, čime bi postali prvo zeleno H2 brodogradilište u Europi. Tome prethodi izgradnja i vlastite solarne elektrane.

– Ta sunčana elektrana će proizvoditi električnu energiju za potrebe brodogradilišta, a jedan dio te energije će se koristiti preko elektrolizera za proizvodnju vodika koji će se puniti za brodove ali i za Iskrina radna vozila i strojeve u samom brodogradilištu. Na taj način, to će biti punionica koju će moći koristiti plovila koja će se, vjerujemo, sve više i više pogoniti vodikom da mogu napuniti svoje spremnike vodika – kaže predsjednik Udruge H2 Ivica Jakić.

Nedavno je održan i sastanak s jednim od većih svjetskih proizvođača mega-jahti, brodova i specijalnih plovila njemačkom Lürssen grupom.

– Sama činjenica da Lürssen grupa gradi jednu novu digitalnu, pa na taj način i zelenu, marinu u Hrvatskoj koja će biti u Rijeci za maxi-brodove, dovoljno govori o tome da su se okrenuli zelenim energijama i u brodogradnji i pogonskom gorivu za pogon brodova. A mi kao udruga dajemo svoj doprinos svojim znanjem i poznavanjem tehnologije i opreme da se taj proizvod čim prije i više počne primjenjivati u Hrvatskoj – kaže Jakić.

– A proces prebacivanja prometa, od pomorskog do cestovnog i željezničkog, te industrije na pogon vodikom bit će nužan i postupan – ističe na kraju Ivica Jakić.

Vladimir Šetka/HRT Radio Zadar

Pritisnite ESC za zatvaranje.

© 2024 Morski HR. Powered by Ghost & Staticweb.dev

You've successfully subscribed to Morski HR
Great! Next, complete checkout for full access to Morski HR
Welcome back! You've successfully signed in
Success! Your account is fully activated, you now have access to all content.
Success! Your billing info is updated.
Billing info update failed.
Your link has expired.