>
Iranski i ruski predsjednik Ebrahim Raisi i Vladimir Putin potpisali su 17. svibnja putem videoveze sporazum o finalizaciji izgradnje željezničke pruge Rasht-Astara, koja bi trebala pojačati Međunarodni prometni koridor sjever-jug (INSTC) koji povezuje južnu Aziju i sjevernu Europu.
Nakon što su Sjedinjene Američke Države i Europska unija uvele opsežne sankcije Rusiji kao odgovor na invaziju na Ukrajinu u veljači 2022., Rusija se pridružila Iranu kao jednoj od ekonomski najizoliranijih zemalja na svijetu. Međunarodne sankcije uvedene protiv Moskve i Teherana ograničavaju njihovu sposobnost pristupa globalnim financijskim tržištima i vođenja međunarodne trgovine. Kao rezultat toga, obje zemlje nastoje proširiti gospodarske veze sa susjednim zemljama zapadne i središnje Azije kako bi zaobišle sankcije. Iran i Rusija posebice rade na jačanju svojih trgovinskih veza i poboljšanju zajedničke prometne infrastrukture. Jedan od ključnih trgovinskih pravaca između Irana i Rusije je Međunarodni prometni koridor sjever-jug (INSTC), multimodalna prometna mreža koja povezuje Indiju i Perzijski zaljev s Rusijom i sjevernom Europom. Prometni koridor ključan je za ruske i iranske odnose i trgovinu.
Koridor uključuje morske luke u Perzijskom zaljevu i u kaspijskoj regiji, kao i cestovne i željezničke rute. Obje strane vjeruju da će željeznička ruta od Irana do Rusije donijeti i jednima i drugima gospodarske koristi, budući da će se teret moći brzo i jednostavno kretati između dviju zemalja. Očekuje se da će željeznice igrati ključnu ulogu u razvoju INSTC-a, uz završetak željezničke pruge Rasht-Astara koja je ključna komponenta koridora. Ova željeznica povezivat će iransku luku Bandar-e Anzali s ruskom željezničkom mrežom i šire, pružajući izravnu i učinkovitu rutu za putovanje robe.
- Ova željeznica privući će ulaganja i potaknuti izvoz. Čvrsto vjerujem da koridor sjever-jug treba graditi maksimalnom brzinom - rekao je Vladimir Putin, dodajući da će pruga Rasht-Astara pomoći "značajnoj diversifikaciji globalnih prometnih tokova.
Također je kazao kako će pruga duga 162 kilometra duž obale Kaspijskog mora pomoći u povezivanju ruskih luka na Baltičkom moru s iranskim lukama u Omanskom i Perzijskom Zaljevu.
- Bez sumnje, ovaj sporazum važan je i strateški korak u smjeru suradnje Teherana i Moskve - rekao je iranski predsjednik.
- Ruta sjever-jug bit će korisna za sve zemlje u regiji i uspostavit će manifestaciju prijateljstva, konvergencije i komercijalne suradnje za istočnu Aziju sve do regije Kavkaza i sjeverne Europe - dodao je Raisi.
Ruski dužnosnici kažu kako bi pruga Rasht-Astara mogla konkurirati Sueskom kanalu kao glavnoj globalnoj trgovinskoj ruti.
Potpredsjednik ruske vlade Alexander Novak, koji je u utorak otputovao u iransku prijestolnicu, izjavio je kako će, nakon provedbe projekta, "imati prolazni put za mogućnost isporuke proizvoda u Europu, i uvoza i isporuke u Rusiju ili Perzijski zaljev".
Međutim, koridor sjever-jug još uvijek je u razvoju i još nije u potpunosti operativan. Iako su neki dijelovi koridora završeni, uključujući željeznicu između Irana i Azerbejdžana, mnoge cestovne veze unutar Irana još uvijek su u izgradnji. Razvoj koridora sjever-jug navodni je prioritet uprave Ebrahima Raisija jer je ključan za povećanje trgovinske i gospodarske suradnje između Irana i njegovih susjeda. Međutim, od inauguracije Ebrahima Raisija 2021. godine, Raisijeva administracija suočila se s izazovima u osiguravanju potrebnih financijskih sredstava za dovršetak koridora, uključujući izgradnju pruge Rasht-Astara. Korištenje iranskih rezervi nafte kao kolaterala za osiguranje financiranja projekta iz Rusije ili druge zemlje nova je, ali kontroverzna metoda financiranja.
Kao što je ranije navedeno, koridor sjever-jug ima potencijal znatno ojačati trgovinske i gospodarske veze između tih zemalja i smanjiti ovisnost o tradicionalnim trgovinskim putovima koji su osjetljiviji na gospodarske sankcije. Iran i Rusija zajedno rade na razvoju željezničkog projekta Rasht-Astara. Rusija je pružila tehničku i financijsku pomoć Iranu za izgradnju željeznice budući da su se dvije zemlje složile koristiti mehanizam "nafta za robu" za financiranje projekta.
Rusija i Iran znatno su potaknuli suradnju od početka ruske agresije na Ukrajinu. Dvije zemlje također su ojačale veze s različitim zemljama globalnog juga koje se žele odmaknuti od, kako tvrde, hegemonističkog zapadnog gospodarskog sustava.
D.G.
© 2024 Morski HR. Powered by Ghost & Staticweb.dev