>
Što je dovelo do raskida ugovora o gradnji broda za Javnu ustanovu Rezervat Lokrum? Iz ustanove tvrde da se brodograditelji nisu pridržavali odredbi potpisanog ugovora za gradnju i isporuku broda. S druge strane od brodograditelja doznajemo da je riječ o presedanu u povijesti hrvatske brodogradnje te da je raskid ugovora napravljen ciljano.
Javna ustanova Rezervat Lokrum raskinula je prošli tjedan ugovor o gradnji putničkog broda s društvima MARINA STUDIO d.o.o. iz Zagreba i TEMA automatizacija u industriji d.o.o. iz Pule. Navedeno plovilo dio je projekta “Povijesni vrtovi dubrovačkog područja”, koji se financira iz bespovratnih sredstava Europskog fonda za regionalni razvoj. Brod bi trebao povezivati Lokrum i Arboretum Trsteno.
No posao je raskinut prije nego li se i zahuktao jer iz Rezervata tvrde da se brodograditelji nisu pridržavali ugovornih aktivnosti, koje između ostalog, podrazumijevaju izradu dokumentacije, projektiranje broda na dizel i hibridni pogon, izgradnju i opremanje broda sukladno izrađenoj dokumentaciji te njegovu isporuku u roku od godine dana.
Kontaktirali smo jednu od navedenih tvrtki – MARINA STUDIO d.o.o. da čujemo i njihovu stranu. Razgovarali smo s direktoricom tvrtke i diplomiranom inženjerkom Sanjom Zorić Bandula, koju je ovakva odluka Javne ustanove Rezervat Lokrum potpuno šokirala.
– Radi se o presedanu u brodograđevnoj praksi u Hrvatskoj jer koliko je nama poznato u povijesti gradnje brodova za javne naručitelje u Republici Hrvaskoj još nije zabilježen slučaj raskida brodograđevnog ugovora na način da se kod rješavanja nastalih sporova između javnog naručitelja i brodograditelja nije pokušalo iskoristiti pomoć treće strane u vidu nezavisnih stručnjaka, miritelja ili sudskih arbitara kako to ugovori o javnoj nabavi i predviđaju – ističe Zorić Bandula.
Među razlozima raskida ugovora spominju se probijeni rokovi za dovršetak broda te onemogućavanje naručitelju i nadzoru projektiranja slobodan pristup brodogradilištu, radionicama i uredima.
Projekt se odužio, kaže nam Zorić Bandula, zbog administrativnih zavrzlama – po nalogu projektanta dimenzije broda su izmjenjene, projektna dokumentacija je predana prije roka, odobrena je, no zapelo je u Hrvatskom registru brodova gdje im je rečeno da se na brod ne mogu primijeniti Pravila o gradnji brodova od drva, aluminijskih slitina i plastičnih materijala prema kojima je brod ugovoren, već se moraju primijeniti nova pravila.
Iako primjena novih pravila i utjecaj drugih izvanrednih okolnosti na gradnju broda nikada nisu regulirani između ugovornih strana, Rezervat je odlučio raskinuti ugovor unatoč tome što su brodograditelji tražili da se u rješavanje novonastalih okolnosti uključi i treća neutralna strana, žali nam se direktorica.
– Takvo stanje u kome javni naručitelj ( koji raspolaže s javnim sredstvima i resursima koji nadilaze resurse bilo kojeg brodograditelja), može jednostrano raskinuti ugovor bez mogućih posljedica po svoje postupanje, za sve male brodograditelje znači da je njihov pravni položaj u izvršavanju Ugovora sa javnim naručiteljem dodatno neizvjestan i oslabljen u odnosu na stanje u kome to ne bi bio slučaj – upozorava Zorić Bandula te naglašava da je zbog takve prakse narušeno tržišno natjecanje u sektoru male brodogradnje.
Ističe da se na natječaje javnih naručitelja za projektiranje i gradnju brodova svake godine javlja vrlo mali broj ponuditelja, najčešće po jedan te da ne bi bilo loše napraviti analizu javnih natječaja iz područja brodogradnje unatrag nekoliko godina, kako bi se stvorila prava slika tržišnog natjecanja u sektoru domaće male brodogradnje.
Iz Javne ustanove Rezervat Lokrum, pak, poručuju da raskidom ovog ugovora europska sredstva nisu ugrožena te da će uskoro raspisati novi natječaj za odabir najpovoljnijeg brodograditelja. Što se tiče “odbačenih” brodograditelja, oni ne isključuju tužbu za nadoknadu štete, ali niti prijavu DORH-u.
K.B.
PROČITAJTE JOŠ:
Rezervat Lokrum raskinuo ugovor s tvrtkama koje su trebale graditi putnički brod
© 2024 Morski HR. Powered by Ghost & Staticweb.dev