>
  8 min. čitanja

Ronilačka kaciga

Ronilačka kaciga
Foto: Wikimedia/K.Morgan

Ne, nije ta na koju ste pomislili!

Prekrasne prastare brončane ronilačke kacige su postale romantičan suvenir, s ponosom izložene u stanovima ishlapljelih komercialnih ronioca, a i ponekih skupljača starina koji nisu ništa bolji od onih koji skupljaju bakar i na kile prodaju  u “Metis”-u. Neshvatljivo je da su vrlo rijetke u muzejima, pa im ih neki od ponosnih vlasnika posuđuju za posebne prilike poput izložbi ili seminara.

Davor Majkić

NE ! Ne prodajem, samo se hvalim.

Zahtjevi u poslu, učinkovitost u radu ali prvenstveno komoditet ronioca izbacio ih je iz upotrebe i potisnuo u zaborav pred “SCUBA” opremom.

SCUBA je autonomna oprema koja pruža zadovoljavajuću autonomiju ronioca, lakšu pokretljivost,… bezbroj sitnih i manje sitnih prednosti, čak i mogućnost nedostajućeg dvostrog napajanja, ali zakoni s razlogom uvjetuju isključivo krutu kacigu u offshore ronjenju, a one su drastično različite od naših suvenira.

“SCUBA” je kratica “Self Contained Underwater Breathing Apparatus” ili ronilačka oprema sa svojim spremnikom zraka (ili neke druge dišne smjese), komotna je, neovisna o površini ili plovilu, nema cijevi koja se zapliće i smeta, ali u tim uvjetima ronioc je prepušten sam sebi, nema podršku s površine, ne može tražiti novi alat ili onaj koji je već izgubio, pregledi i skiciranje su upitni jer  je opet sve prepušteno samo njemu… i opet smo se vratili kacigama. Ali potpuno drukčijima.

Foto: Davor Majkić

Odlučite li ne izgovoriti “eaaaaa, neću ti ja stavit’naglavu tu padelu” priuštili ste si priliku isprobati nešto novo, a na kacigu ćete se naviknuti u prvom uronu upoznavši obilje njenih prednosti. Uz neobičan osjećaj suhe kose, moći ćete razgovarati (pjevati, neki čak i zviždati dok Vam ne zaprijete iskrcajem, ali vrijedi probati), a najvažnije je da ste zaštićeni od udaraca i imate siguran dovod zraka i u nesvjesnom stanju te komunikaciju s površinom.

Sam njihov oblik više ničim ne podsjeća na poznate trofeje već je sličnija motorističkoj, čak više pilotskoj kacigi, izrađene su od staklenih ili karbonskih vlakana, ugrađen im je vrlo pouzdan respiratorski drugi stupanj, imaju mogućnost konstantnog protoka zraka kojim možete i besmisleno pokušati odmagliti staklo, nosače kamere s rasvjetom i najvažnije, ventil kojim se dovodi zrak iz rezervne boce na leđima.

Iako nepovratni ventil zvuči kao dio koji ne propušta-znači ne radi troškove, nije mu baš toliko banalna funkcija.

Stare brončane kacige u početku nisu imale takav ventil na spoju cijevi zraka u kacigu. Dogodi li se prekid napajanja ili još gore pucanje-prsnuće-prekid  iste cijevi na dubini manjoj od one na kojoj je ronioc, pojavit će se drastičan pad tlaka u kacigi što rezultira usisavanjem svega prisutnog u kacigu. U ovom slučaju to je tijelo ronioca koje je, ne zaboravite, zabrtvljeno odijelom.

Promjer ovratnika kaciga je uglavnom 25-30 cm (r2π) a znajući da je svakih 10 m dubine porast tlaka za 1 Bar= 1Kg/cm2, lako je izračunati da će ronioca koji radi na -50m pucanje pupkovine na površini kaciga usisati silom koja drobi kosti. Ostatke takve karikature ne bih želio ni zamisliti.

Foto: Wikimedia/Kathleen A. Gorby/U.S..Navy)

Iz tog razloga provjera ispravnosti sklopa je obavezna prije svakog urona.

Jednostavna je,

znamo da je svrha nepovratnog ventila sprječavanje gubljenja zraka iz bailout boce kroz prekinutu pupkovinu pa je procedura slijedeća:

  • sistem površinskog napajanja nije natlačen ali je glavni ventil spoja pupkovine na panelu otvoren
  • ronioc otvara ventil bailout boce (uobičajeno ga zatvara ¼ kruga jer ne znamo u kojem položaju je ostao blokiran pa ga možemo forsiranjem slomiti)
  • ronioc otvara ventil spoja bailout boce na kacigi i provjerava napajanje. Ukoliko nepovratni ventil propušta dio zraka će procuriti kroz pupkovinu i na panelu pokazati otklon manometra.
  • nakon zatvaranja ventila na kacigi (ventil na boci ostaje otvoren !) prazni se drugi stupanj respiratora. Trenutno pražnjenje potvrđuje malu količinu zraka samo iz kacige, a sporo i duže upućuje na pražnjenje pupkovine što znači da nepovratni ventil ne drži.

Još jedna svrha ovog testa je potvrda da nakon pravilnog pražnjenja respiratora ronioc diše isključivo iz pupkovine a ne iz boce koja služi bijegu. Ako je potroši neće pobjeći.

Ni ovo nije dovoljno već supervisor u toku ronjenja povremeno podsjeća ronioca da očita tlak na manometru bailout boce i to se upisuje u “dive log”.

Unutrašnja mala gumena maska s mikrofonom pokriva usta i nos, čime reducira nivo zaostalog CO2, a ispod spužvastog umetka su zvučnici čiju vrijednost prepoznate kad vam treba pomoć ili kad zbog njihovog kvara morate prekinuti ronjenje.

Ne znam broja koliko je incidenata spriječeno samo predamnom upravo mogućnošću komunikacije ronioca s površinom i zato se slažem s pravilom da se gubitak komunikacije smatra opasnom situacijom i prekida se uron.

Preporučen način spajanja komunikacije je “4-wire-mode” čime su odvojeni zvučnici i mikrofon, što nudi bolju kvalitetu razgovora i smanjenje šumova disanja ronioca i buke s palube, ali prekidom jedne žice gubi se mogućnost razgovora što znači izron.

No, ronioci k’o ronioci, smislili su “Kremenko-Herr Grunf” patent koji su i proizvođači opreme prihvatili kao zadovoljavajući, a to je “2-wire-mode”. Obje slušalice u kacigi i mikrofon su spojeni paralelno, tako da imamo 2 žice u svakom smjeru što je dvostruko više bakra, a još važnije u slučaju otkaza mikrofona slušalice preko lubanje prenose glas ronioca čime omogućuju barem minimalnu komunikaciju . Istovremeni kvar obje slušalice je vrlo rijedak, ali i u tom slučaju nekakav minimum zvukova stiže roniocu preko mikrofona. Još nikad niste slušali usnama ili brkovima, a oni slabijeg sluha niti neće,a talianski biser je uspio nasloniti jezik na mikrofon i tvrdi ….svašta.

Nije šala, ukoliko s dna pitate “moram li izroniti” prepoznat ćete razliku u odgovorima “affermative”  i  “negative”.

Unutar iste maske postavljena je vilica koja omogućuje zatvaranje nosnica i kompenzaciju tlaka poput stiskanja nosa u scuba masci, a možemo je pomicati vanjskom osovinicom smještenom između stakla i 2. stupnja respiratora.

Kacige su vrlo teške, vrte se oko 15ak Kilograma i ta nehumana težina kacige tijekom opremanja prijeti prerasporedom vratnih kralježaka, ali potpuno nestaje u moru i uživat ćete više nego s maskom, dok se ne budete morali popeti na brod.

Dobro podešena kaciga zaista ne smeta u moru, omogućuje lagan udah i izdah, staklo joj se može provjetravanjem odmagliti (iako je potreba toga upitna), dozvoljava razgovor zadovoljavajuće kvalitete, štiti glavu od udaraca i košta vreću novaca.

Američki ronioci od poslodavca zadužuju ili kupuju osobnu kacigu, čime su pošteđeni truda oko njena dezinficiranja, ali je sami i održavaju što nije zanemariv trud ni trošak. Heavy metal divers su vjerojatno sišli s Harley-a i sada imaju inox kacige potpuno istog oblika i karakteristika kao ostale OSIM CIJENE.

Foto: Davor Majkić

Čak i najstrože međunarodne organizacije su popustile i “prešutno dozvolile” korištenje “band mask” koja se od standardne kacige razlikuje samo po mekanom stražnjem neoprenskom dijelu, a pogodna je za STBY ronioca zbog jednostavnosti i brzine postavljanja u uvjetima spasavanja kolege kad su sekunde nemjerljivo duge.

Među desecima kvalitetnih ronilačkih kaciga, najčešće se koriste provjerene američke Kirby-Morgan u rasponu modela KM 17,18,27,28,37 i 57. Modeli 18 i 28 su band mask, a sve ostale su integralni modeli, s neznatnim razlikama u konstrukciji, osim modela 17 koji ima zastarjeli način spajanja ovratnika s tijelom kacige. KM 17 nije ništa lošija od drugih osim loše riješenog spoja na ovratnik, znači bude li vam primjetno jeftinija od drugih kupite je i UZ NJU “YOKE STRAP” – originalnu traku koja dodatno osigurava spoj.

Svaka ozbiljnija razlika među modelima uvjetuje i različit spužvasti umetak za kacigu, međutim ta se svodi uglavnom na raspored ‘’drukera’’ koji ga pričvršćuju unutar kacige. Trgovine krojačkim priborom i materijalom nude takve kopče od nehrđajućih materijala pa ih treba samo zakovati u pravom rasporedu kako bi isti umetak postao univerzalan.

Foto: Davor Majkić

Sve kacige imaju vratnu ”klampu” s neoprenskom ili latex brtvom koja naliježe na vrat i odvaja unutrašnjost od ulaza vode, a tu nastaju problemi. Ima nas žgoljavih, elegantno PREpunjenih, standardne građe,…a contractor pošalje na gradilište 2 mjere neck dam-a. Srećom uvijek je barem jedan širok, pa oni uskog vrata (napisao sam vrat i nema aluzija na filmove koje gledate) rješavaju problem jednostavnim neoprenskim prstenom navučenim preko vratne brtve.  Morat ćete napraviti više mjera i na poslu izabrati odgovarajuću.

Nekim modelima modificirana je vratna klampa za korištenje uz suho odijelo, ali primjena je u praksi ograničena samo na radove u kontaminiranim i radioaktivnim sredinama.

Samo tijelo kacige je zaista robusno i ne očekuje nikakve nježnosti osim ispiranja nakon ronjenja, ali svi ostali sklopovi će Vam se osvetiti budete li ih zapustili.

Najosjetljiviji dio je drugi stupanj respiratora postavljen pred ustima ronioca, kojeg uz pranje treba povremeno očistiti, podmazati, testirati ili izmijeniti potrošene gumene dijelove.

Jednako je osvetoljubiv nepovratni ventil na ulazu pupkovine, koji utjecajem vlage ili nečistoće može ostati otvoren ili zatvoren, a niti jedno od toga mu nije predviđena funkcija. Ostala dva ventila su zaista samo ventili i mole samo za čistoću, a komunikacijski elementi će pjevati od sreće dozvolite li im da se nakon pranja osuše i podmažete li ih silikonskim sprayem ili mašću.

Za podmazivanje svega u kacigama koristite isključivo sredstva preporučena od proizvođača, jasno da su zamjenska istog sastava  jeftinija, vaselin je najneutralniji i bio bi preporučen da ne razara gumu!

Nakon antibakterijskog genocida unutrašnjosti kacige i obilnog pranja vodenim mlazom, svakako propušite sve zrakom da vam zaostale kapljice dezinfekcijske tekućine ne završe u očima. Ne zaboravite da obično morate odraditi i dekompresiju, ušpricate li si u oči nešto agresivno visit ćete dekoprimirajući se i “roneći krokodilske suze” do izrona.

Ne da nije ugodno već ponekad posljedice traju danima a zajebancija dok vas svi zovu kameleonom “is priceless”.

Foto: Davor Majkić

Ni u vrijeme karnevala nećete koristiti ovakvu kacigu, ali nekome može uljepšati jutro tamo negdje daleko od doma svog.

Treba spomenuti da postoji i hrvatska kaciga iznenađujuće dobrih karakteristika koju je konstruirao Dino Matković.

Davor Majkić

Knjigu Davora Majkića cRommercial diving, možete naručiti OVDJE.

Foto: Naslovnica
Pritisnite ESC za zatvaranje.

© 2024 Morski HR. Powered by Ghost & Staticweb.dev

You've successfully subscribed to Morski HR
Great! Next, complete checkout for full access to Morski HR
Welcome back! You've successfully signed in
Success! Your account is fully activated, you now have access to all content.
Success! Your billing info is updated.
Billing info update failed.
Your link has expired.