>
Dan nakon Božića, dijelovi južne Švedske i istočne Njemačke, kao i veći dio Poljske, iznenada su bili pogođeni prekidom GPS- a koji je zahvatio više od 10 posto mreže. 27. prosinca sve je iznenada stalo, navodi Politico.
Ometač signala navodno je lociran u Kalinjingradu, a kako prekid nije bio dugotrajan nije bilo ni značajnije štete. No, ovdje nije kraj jer od tada se poremećaj ponavljao u različitim oblicima. Piloti i trgovački pomorci prijavili su greške GPS-a, pri čemu se smetnje obično javljaju noću i to na različitim mjestima diljem regije Baltičkog mora. Jasno je kako ovakvi prekidi signala mogu biti izuzetno opasni u prometu.
Do 12. siječnja samo je Švedska doživjela pet incidenata od prvobitno prijavljenog problema. Vlasti istražuju slučaj, kao i detektivi Open-Source Intelligence (OSINT), ali incidenti se gomilaju, dok dokazi pokazuju u jednom smjeru – prema Rusiji, dalje navodi Politico.
OSINT istražitelj otkrio je da su između 10. i 13. siječnja letovi u regiji Baltičkog mora bili izravno ciljani, ali ruski i bjeloruski letovi bili su izuzeti. Prema drugom istražitelju, smetnja je stigla do zračne luke Kopenhagen sljedećeg dana. Sredinom siječnja izvještavali su o problemima s GPS-om na dva leta iznad švedskog zračnog prostora na putu za zračnu luku Kopenhagen, kao i o iznenadnim navigacijskim problemima koji su utjecali na pet drugih letova. Istražitelji vjeruju kako se krivac nalazi u ruskoj enklavi u Kalinjingradu.
Nakon što identificiraju krivca, regionalne vlade suočavaju se s novim problemom – ako se utvrdi da Rusija stoji iza GPS smetnji, moraju odlučiti hoće li, i kako, kazniti Moskvu. I kako to uopće učiniti? Naime, zapadne se zemlje pridržavaju međunarodnih zakona i konvencija koje kažu kako odmazda , tj. ometanje ruskih GPS mreža – nije opcija.
What's going on with the suddenly regular GPS jamming in the Baltic Sea region?https://t.co/FemnjB6rQg (Me @POLITICOEurope)
— Elisabeth Braw (@elisabethbraw) January 26, 2024
J.T.
© 2024 Morski HR. Powered by Ghost & Staticweb.dev