>
Sindikat pomoraca Hrvatske predlaže hitne izmjene Programa o sufinanciranju ukrcaja vježbenika palube, stroja i elektrotehnike na brodove u međunarodnoj i nacionalnoj plovidbi za razdoblje od 2021. do 2024. godine.
Svrha ovog programa je jasno istaknuta u naslovu, a to su mladi hrvatski pomorci, budući časnici kojima bi se trebao osigurati dostojan završetak obrazovanja i odrađivanje vježbeničke prakse koja će im jamčiti nastavak karijere za koju su se školovali.
Kao prioritet ističu pokrivanje troškova doprinosa za sve vježbenike iz sredstava odobrenih za sufinanciranje. Brodari kojima su sredstva odobrena, unatoč izdašnoj subvenciji, nisu pokazali spremnost pomoći vježbenicima u pokriću tih troškova.
Smatraju da ovaj Program ne smije imati svrhu dodatnog sufinanciranja hrvatskih brodara koji su ionako veliki broj brodova registrirali upravo izvan Republike Hrvatske te tako izbjegli primjenu propisa Republike Hrvatske, kao i podmirivanje raznih obveza koje proizlaze iz hrvatskog zakonodavstva.
Uostalom, nije jasno po kojem se kriteriju pojedini brodar smatra hrvatskim brodarom. Ukoliko njihov brod vije FOC zastavu (zastavu pogodnosti), formalno je u vlasništvu kompanije kćeri registrirane izvan RH, pomorci (i vježbenici) potpisuju ugovore upravo s tom – stranom kompanijom a na brodu plove i pomorci iz trećih (non EU) zemalja, da li se i tada brod smatra hrvatskim brodom u vlasništvu hrvatske kompanije? Koja je suštinska razlika između hrvatske i strane kompanije? Osim toga, broj pomorskih kompanija i brodova koji uistinu plove pod hrvatskom zastavom je iznimno mali te nisu ni približno dovoljni za ukrcaj svih hrvatskih časnika.
Poznato je da se Republika Hrvatska smatra tzv. labour supply country, odnosno država koja ima puno veći broj pomoraca nego što ima radnih mjesta (pozicija) za naše pomorce na hrvatskim kompanijama i pod hrvatskom zastavom.
I Ministarstvo mora, prometa i infrastrukture i predstavnici vlasti vrlo često ističu pomorce kao “najbolji hrvatski izvozni proizvod”. Dakle, nitko ne dvoji da se mladi (učenici i studenti) prvenstveno školuju za rad izvan Republike Hrvatske, a svu svoju zaradu donose i troše upravo u Republici Hrvatskoj.
S obzirom na navedeno, Program sufinanciranja je protivan isticanoj politici Republike Hrvatske. Cilj Programa ne bi trebao uzimati u obzir nikoga (niti brodare, niti kompanije, niti poslodavce, niti posrednike), već isključivo mlade hrvatske pomorce (vježbenike) kojima je neophodno olakšati put prema stjecanju zvanja i ostvarivanju karijere, koja je u konačnici na dobrobit svih.
Pomoć i sufinanciranje brodara može biti dio politike Republike Hrvatske (kao što već i je), ali ne ovdje i ne na ovaj način (na štetu vježbenika). Naime, jasno je da većina pomoraca Republike Hrvatske plovi na stranim kompanijama, kod stranih poslodavaca. Upravo iz navedenog, potrebno je omogućiti im da i neophodan staž steknu kod tih kompanija jer je to najbolji način za ostvarivanje uspješne i dugoročne karijere.
Sindikat smatra da Program indirektno potiče hrvatske brodare na iskorištavanje vježbenika (koji još nemaju niti znanja, niti iskustva, niti svjedodžbi) da obavljaju poslove za koje nisu obrazovani, i još im to “plaća država”. Naime, moramo ponovno istaknuti da hrvatski brodari mogu, a prema informacijama koje dobivamo od vježbenika – to i rade, koristiti vježbenike za obavljanje poslova članova niže posade. Na taj način, vježbenik se dovodi u opasnost i ne stječe potrebna znanja i iskustva, a istovremeno je i potplaćen (i to ne od samog brodara, već od države- što je dodatan apsurd).
Isto tako, nužno je pojednostaviti način na koji se navedeni poticaji (sukladno Programu) mogu dobiti, jer ovako postavljeni zahtjevi diskriminiraju vježbenike koji bi svoju karijeru trebali imati kod stranih brodara jer zahtijevaju od njih dostavu tajnih podataka o poslovanju, nepravedan izračun i značajno otežavaju sam postupak. Ističemo da je puno važnije imati vježbenika kod brodara gdje će moći nastaviti karijeru, a ne vježbenika koji ne stječe znanja i iskustva kroz vježbeništvo, a nakon toga još ostaje bez mogućnosti da nastavi svoju karijeru kod tog brodara.
Svima zajedno bi nam trebao biti cilj da mladi hrvatski pomorac stekne znanje i iskustvo na najboljim svjetskim kompanijama (a ne samo domaćima) i da tamo nastavi svoju karijeru. Suprotno našim željama, za sada je nerealno uopće promišljati mogućnost zapošljavanja hrvatskih pomoraca na hrvatskim kompanijama i pod hrvatskom zastavom, smatraju u Sindikatu pomoraca Hrvatske, u kojem izražavaju žaljenje što nije organiziran zajednički sastanak svih zainteresiranih stranaka (Ministarstvo, hrvatske kompanije, posrednici i sindikat).
D.G.
© 2024 Morski HR. Powered by Ghost & Staticweb.dev