>
Nemoguće je zamisliti ljepši posao od posla skipera ili hostese u nautičkom turizmu. Sve se svodi na beskrajno ljetovanje na luksuznim brodovima, obilje zabave, upoznavanje novih ljudi i mjesta; sve to uz minimalne obaveze, a pristojnu plaću i izdašnu napojnicu. Takvu sliku o skiperima i hostesama ima većina laika te je došlo vrijeme da pokažemo bistriju sliku o životu profesionalaca u nautičkom turizmu.
Već duže vrijeme nautički turizam u Hrvatskoj raste i potražnja za kvalitetnim skiperima i hostesama (domaćicama na brodu) je velika. Iako stručna tijela donose relativne statističke pokazatelje o stanju turizma općenito i segment nautičkog turizma nije odvojeno iskazan, po pitanju budućnosti on realno i dalje iskazuje tendenciju rasta.
Temu skipera i hostesa kao sezonske struke u nautičkom turizmu mediji uglavnom ne spominju, ili iznesu nešto općih informacija dok se ne govori konkretno o kakvom se poslu radi, kako do njega doći te kako se kvalitetno školovati za rad na plovilu.
Nažalost, zakonodavstvo ne opisuje izričito ono što se naziva skiperom i hostesom, te je stoga praksa da se rukovodimo nekim općim uzancama i određujemo prava i obaveze temeljem slobodne procjene. S tim u vezi, a temeljem dugogodišnjeg iskustva u branši nautičkog turizma odlučio sam povezati činjenice i napisati pravilnik o skiperima i hostesama u nautičkom turizmu – sve popularnijem charteru. Pravilnik će prvenstveno služiti kao korektiv u odnosima klijent – iznajmljivač plovila (charter) – posada (skiper/hostesa) a zatim i kao vodič za sve zainteresirane za bavljenje tim poslovima.
Za početak, za one koji to ne znaju, spomenuti ćemo jednu činjenicu: Hrvatska je najpopularnija i s flotom koja broji više od tri tisuće plovila za najam najveća charter destinacija na svijetu. Iznenađeni?
Kakvi se brodovi iznajmljuju?
Kada pričamo o plovilima za najam, govorimo o plovilima dužim od 10 m (dužim od 30 stopa) koja su opremljena za višednevni boravak. Imaju kuhinju, wc, sobe za spavanje itd. To mogu biti jedrilice, katamarani, motorne jahte najčešće dužine od 18 do 20 m. Plovila veća od 20 m imaju stalnu cjelogodišnju profesionalnu posadu i to je druga tema koju ćemo obraditi u jednom od budućih članaka.
Tko iznajmljuje takve brodove?
Osobe koje su sklonije opuštenijem ali i dalje aktivnijem načinu provoda godišnjeg odmora rado će iznajmiti plovilo i skipera. To su uglavnom obitelji, prijatelji, parovi, odnosno ljudi koji ne znaju ili ne žele samostalno upravljati plovilom. Kada unajmljuju skipera, očekuju ugodnu, pristojnu, zabavnu i iznad svega odgovornu osobu koja će se znati uklopiti u ambijent i različite situacije na brodu. Klijenti dolaze većinom iz Europe i drugih, uglavnom bogatijih krajeva svijeta. Treba napomenuti da je i sve veći broj domaćih (ljudi iz Hrvatske) koji se odlučuju za ovaj tip turizma. Hrvatska je po tom pitanju prepoznata kao nautička destinacija broj jedan u svijetu. Osnovna obaveza skipera je da brine o brodu i putnicima, a od njega se također očekuje da bude svojevrstan turistički vodič i ugodan domaćin. Oni koji žele u potpunosti uživati i da im je sve „na gotovo“, osim skipera unajme i hostesu čiji je zadatak održavanje čistoće broda te priprema i posluživanje hrane.
Tko može biti skiper ili hostesa?
To je idealan posao za mlade pozitivne osobe koje su u potrazi za dinamikom i izazovima. Posao skipera i hostese na brodu otvara mnoga druga vrata pa nije rijedak slučaj da se zima odradi na Karipskom moru ili se nakon 5-6 sezona preusmjeri na druge poslove u branši. Iskustvo koje se dobije radom na brodu s različitim ljudima je zaista neprocjenjivo.
Kada se posloži nekoliko elemenata kao što su lijepo vrijeme, dobri gosti i kada je sve u redu s brodom, može se reći da je ovo posao iz snova. To je također dobar i lagan posao za one kojima je to alternativan izvor prihoda i koji odrade pet-šest tjedana „iz gušta“. Situacija i perspektiva ovog posla se mijenjaju kada je skiper profesionalac i kada je to osnovni izvor prihoda tj. kada je potrebno odraditi dvadeset i više tjedana u godini. U tom slučaju, kada se odradi otprilike 5 do 6 mjeseci, gotovo je stopostotna vjerojatnost da će se uz „dobre goste“ i „dobre tjedne“ odraditi i sve nevere, bure, juga kao i oni gosti koje ne možete ni zamisliti koliko komplicirani mogu biti. Stoga, posao skipera je apsolutno odgovoran, obuhvatan i zahtjevan posao.
Održavanje čistoće na brodu, priprema i posluživanje doručka, ručka ili večere (jednostavna kuhinja: rižoto, salate, pašte itd…) sve su zaduženja hostese. Budući da se posao odvija na relativno malom prostoru s relativno velikim brojem ljudi, čini se da ni hostesi posao nije baš lagan. Još kad u sve ubrojimo i brigu o nabavci namirnica i različite ukuse klijenata slika postaje još složenija.
Koju dozvolu skiper i hostesa moraju posjedovati da bi obavljali posao?
Za obavljanje posla skipera ili hostese potrebno je minimalno položiti dozvolu voditelja brodice C kategorije. Pomoću te dozvole otvara se obrt koji je potreban kako bi se izdao račun za obavljenu uslugu. Dozvola se polaže u lučkoj kapetaniji (Ministarstvo mora prometa i infrastrukture) a obavezna predavanja u trajanju od 3 dana slušaju se u za to ovlaštenim agencijama. Također se može polagati i dozvola za zapovjednika jahte A i B kategorije. Više o tome u narednim člancima…
Pravilnik kojeg smo najavili na početku članka sastavljen je na temelju dugogodišnjeg iskustva u nautičkom turizmu te je namijenjen:
– svima koji bi htjeli znati nešto više o poslu skipera i hostese
– početnicima koji žele profesionalno obavljati posao skipera i hostese po pravilima struke a nemaju se o tome gdje informirati
– charter kompanijama za što bolje usuglašavanje i usklađivanje sa skiperima i hostesama čije usluge koriste
– školama za skipere i hostese kao vodič za obuku budućih kvalitetnih kadrova
Mario Barešić, prof.kin.
© 2024 Morski HR. Powered by Ghost & Staticweb.dev