>
  6 min. čitanja

Slobodno sidrenje u Jadranu može izgledati bezazleno, ali posljedice su dalekosežne!

Slobodno sidrenje u Jadranu može izgledati bezazleno, ali posljedice su dalekosežne!
Foto: Udruga Sunce

Plovite Jadranom i pronašli ste savršenu uvalu za odmor gdje ćete baciti sidro. Jeste li se ikad pitali kakav utjecaj slobodno sidrenje može imati na morsko dno? Dok se uživamo u ljepotama Jadrana, morsko dno trpi ogromne pritiske zbog slobodnog sidrenja, koje prijeti bioraznolikosti i zdravlju cijelog morskog ekosustava. Na prvi pogled, čin sidrenja može se činiti bezazlenim, no posljedice mogu biti katastrofalne i dugotrajne, javlja Udruga Sunce.

Planovi upravljanja za morska zaštićena područja u Hrvatskoj nerijetko navode kako je upravo nautički turizam, odnosno slobodno sidrenje brodovajedna od najistaknutijih prijetnji vrijednostima tih područja. Nije ni čudo, s obzirom na to da je hrvatska čarter flota među najvećima u svijetu. No broj plovila na Jadranu tijekom turističke sezone znatno je veći od kapaciteta mjesta za njihovo privezivanje. Stoga se velik broj njih sidri slobodnim obaranjem sidara na morsko dno.

– Izgradnja novih vezova dovodi do daljnjeg devastiranja prirodnih obala, a slobodno sidrenje do uništavanja morskih staništa. Nužni preduvjet za veću održivost je strateško promišljanje razvoja nautičkog turizma uz ograničavanje broja plovila, povećanje kvalitete usluge te jačih ulaganja u ekološku infrastrukturu i zaštitu prirode. – istaknula je Matea Špika, viša stručna suradnica u Odjelu za zaštitu prirode u Suncu.

0:00
/0:25

Pritisak na morska dna

Slobodno sidrenje plovila često rezultira fizičkim oštećenjima morskog dna i priobalnih ekosustava, a posebno ugrožava osjetljive livade morskih cvjetnica. Ovaj pritisak ima ozbiljne posljedice, uključujući gubitak staništa, smanjenje bioraznolikosti i općenito narušavanje morskog ekosustava. Posljedice su to koje su u mnogim slučajevima ireverzibilne, odnosno obnova pojedinih staništa često su iznimno dugotrajna. Livade posidonije rastu u prosjeku tek centimetar godišnje, meki koralji poput gorgonija do oko dva centimetara, a tvrdi koralji i znatno sporije.

Livade posidonije igraju ključnu ulogu u očuvanju bioraznolikosti, pružajući stanište i izvor hrane za mnoge morske organizme. Vezivanjem velikih količina CO2 igraju važnu ulogu u suzbijanju klimatskih promjena.

Sidra i sidrišni lanci plovila nepovratno uništavaju i fragmentiraju ove livade, čime se direktno ugrožava njihova funkcija s dugoročnim posljedicama za očuvanje morskog okoliša.

– Livade posidonije grade gusti splet korjenčića, rizoma, koji tvore naslage debele i do nekoliko metara, iznad i unutar morskog dna (uglavnom sedimentnog), zvane matte. Ove naslage vezuju iznimno velike količine CO2, stoga sidrenje na područjima na kojima je posidonija odumrla i dalje ima vrlo negativan utjecaj na okoliš. – objašnjava Vida Zrnčić, viša stručna suradnica u Odjelu za zaštitu prirode.

Sidrenje je u većini Jadrana slobodno i neregulirano

Oštećenja livada nastala slobodnim sidrenjem mnogo su veća na lokalitetima intenzivnijeg korištenja (u blizini naselja i sidrišta). O razini utjecaja ovisi i veličina brodova, odnosno sidara. Veća sidra imaju znatno veći negativni utjecaj. Oštećenja sidrenjem nisu ograničena samo na livade posidonije, već pogađaju i koraligen, infralitoralne alge i druge osjetljive stanišne tipove.

Sidrenje se u većini Jadrana odvija slobodno i neregulirano, a često su lokacije pogodne za sidrenje u smislu položaja i izloženosti vjetrovima ujedno i područja s livadama posidonije. Upravo tijekom terenskih istraživanja udruge Sunce bilježimo brojne prokope izdubljenog sedimenta i livada nastalih učestalim sidrenjem, najčešće na dubinama od 12 do 15 metara. Znak je to da je livada u izrazito lošem stanju. Učestalo sidrenje, raskopavanje dna, a samim time i otkidanje dijelova alge, značajno pogoduje i širenju invazivnih vrsta, na primjer alge Caulerpa cylindracea.

Zašto je ekološki sustav sidrenja bolje rješenje?

Pritisak sidrenja moguće je umanjiti/smanjiti postavljanjem ekološkog sustava sidrenja (koji su nažalost još rijetki u Hrvatskoj) te zabranom sidrenje na području rasprostranjenosti naselja posidonije izvan trajnih sidrišta. Kao pozitivne primjere smjera kojeg bi Hrvatska trebala pratiti, možemo uzeti Francusku i Španjolsku, koje su najviše napravile po pitanju regulacije sidrenja nad livadama posidonije i uspostavi infrastrukture koja je ekološki prihvatljivija.

Ekološki sustavi sidrenja direktno se „buše“ u morsko dno, stoga je njihov utjecaj manji od tradicionalno korištenih colpo morto sustava, koji ipak zauzimaju mnogo veću površinu morskog dna. Danas velik broj nautičara ima nedovoljno iskustva u privezivanju i sidrenju te žele mogućnost priveza na plutače za koje su spremni izdvojiti dodatna sredstva zbog sigurnost koje im pružaju.

– Razvoj male infrastrukture ekoloških sidrišta koja imaju minimalan utjecaj na krajobraz i morska staništa trebao bi biti važan dio strategije razvoja nautičke infrastrukture. S jedne strane zbog zaštite podmorja, a s druge da se osigura sigurnosti nautičara. Hrvatska konačno ima službenu kartu morskih staništa koja bi trebala poslužiti za kvalitetnije prostorno planiranje, informiranje nautičara i provedbu nadzora. – ističe Špika.

Nacionalna karta morskih staništa je inače objavljena početkom ove godine i obuhvaća 51 % Jadranskog mora, odnosno 6500 km², do dubine od 40 m, izdvojena područja u blizini nacionalnih parkova i parkova prirode te dva područja u epikontinentalnom području od kojih je jedan u samom centru Jabučke kotline.

Zakonodavnim i institucionalnim okvirom povezanim sa slobodnim sidrenje bavili smo se unutar EFFICIENTN2K projekta, a trenutno je u tijeku i Interreg projekt prekogranične suradnje Italija – Hrvatska, BIOPRESSADRIA, u sklopu kojega Sunce i partneri nastoje identificirati i procijeniti stanja staništa i pritisaka povezanih s nautičkim turizmom na pilot-područjima u Jadranu. Glavni cilj je provedba zajedničke prekogranične strategije za postizanje praktičnih rješenja (kao što je ekološki sustav sidrenja) usmjerenih na smanjenje utjecaja obalnog i nautičkog turizma na morsku i obalnu bioraznolikost.

Informiranjem do pozitivne promjene

Nautičari su većinom osobe koje vole more i žele ga očuvati. Značajan dio problema negativnog utjecaja sidrenja leži u njihovoj neinformiranosti o važnosti i ugroženosti morskih cvjetnica te kako uopće smanjiti negativan utjecaj sidrenja. Potrebno ih je informirati te im dati alternativu sidrenju u livadama posidonije.

– Pozitivan primjer su španjolski Baleari na kojima su lokalne vlasti tri godine od uvođenja zabrane slobodnog sidrenja nad livadama posidonije provodile informativnu kampanju za nautičare, bez namjere ispisivanja kazni. Informiranje i edukacija prethodile su aktivnostima nadzora i kažnjavanja te su već za nekoliko godina došli do trenutne situacije u kojoj gotovo pa da i nemaju plovila u prekršaju, odnosno slobodno usidrenih plovila u livadama posidonija. – govori Špika.

Tim se primjerom povelo i Sunce pa je tako ovog ljeta, u sklopu kampanje A di se ti sidriš? i interreg projekta EFFICIENTN2K provelo akcije informiranja nautičara na Zlatnom ratu i Šćedru .

– Te su nam akcije pokazale da su mnogi nautičari svjesni problema slobodnog sidrenja, a posebno oni koji imaju iskustva plovidbe u Francuskoj i Španjolskoj, gdje se već dugi niz godina radi na ovoj problematici. Dakle, ako bi uveli zabrane sidrenja nad izuzetno vrijednim livadama posidonije, već bi dobar dio nautičara na Jadranu razumio zašto i bio bi, sigurni smo, spreman poštivati to. – smatra Zrnčić.

Dok ne ojača zaštita ove vrijedne vrste putem mjera regulacije sidrenja, pripazite di se sidrite, poručuje Špika. Ako postoji infrastruktura koristite je i izbjegavajte slobodno sidrenje. Ako slobodno sidrite, pazite da to ne radite na livadama posidonije. A kako bi svoj utjecaj smanjili ma minimum, bacajte i izvlačite sidro ispravno.

Pet koraka pri pravilnom sidrenju:

  1. Približite se mjestu sidrenja tako da vjetar puše u pramac i pronađite dno svjetlije boje (npr. pjeskovito dno). Izbjegavajte sidrenje u livadama posidonije.
  2. Bacite sidro kada se plovilo zaustavi. Sidro treba biti primjereno veličini plovila.
  3. Spuštajte lanac dok lagano plovite unatrag. Pazite da ni lanac ne dotiče posidoniju jer i sidro i lanac imaju negativan utjecaj.
  4. Sačekajte da se pramac okrene u smjeru puhanja vjetra i provjerite drži li sidro.
  5. Pri odlasku dovezite brod neposredno iznad sidra i onda ga podignite.

Vjerujemo da će i Hrvatska uskoro postati pozitivan primjer zaštite vrijednih livada posidonije u Mediteranu, poručuju iz Udruge Sunce.

D.G.

Pritisnite ESC za zatvaranje.

© 2024 Morski HR. Powered by Ghost & Staticweb.dev

You've successfully subscribed to Morski HR
Great! Next, complete checkout for full access to Morski HR
Welcome back! You've successfully signed in
Success! Your account is fully activated, you now have access to all content.
Success! Your billing info is updated.
Billing info update failed.
Your link has expired.