>
TROGIR – SOKO J-21 Jastreb je jednosjedni, jurišno-izvidnički mlazni zrakoplov dizajniran i izrađivan u Socijalističkoj Federativnoj Republici Jugoslaviji 1960-ih. Pojedini primjerci ratnih 90-ih svoj su put pronašli u rukama pilota takozvane Republike Srpske Krajine, operirajući s vojnog aerodroma Udbina. Nakon mnogobrojnih ratnih zbivanja i oslobođenja okupiranog teritorija, nekoliko preživjelih zrakoplova završilo je u Zrakoplovno tehničkom centru u Velikoj Gorici. Povlačenjem Jugoslavenske narodne armije iz vojarni diljem Hrvatske, početkom 1991. godine preostao je jedan neupotrebljiv primjerak i trunuo na livadi sljedećih 30-ak godina, dok ga nisu preuzeli junaci današnje priče.
Primjerak o kojem je riječ spašen je od daljnje devastacije inicijativom ronilačkog entuzijasta Joška Kandije i njegove tvrtke Blue Nautica. Nakon što je transportiran u Kaštela, sastavljen je, obojan i doveden u relativno pristojno stanje, spušten je u more, otegljen u uvalu Jelinak i potopljen na dubini od oko deset metara.
– Preuzeli smo ga iz Hrvatskog zrakoplovnog centra u Velikoj Gorici. Zrakoplov je otpisan od Ministarstva obrane, a i nije bio u upotrebi. Bio je bez motora i oštećen, te nije sudjelovao u nikakvim aktivnostima tijekom rata, ni poslije njega – kazuje za Morski HR Joško.
– Naši su ga početkom 90-ih zatekli izloženog ispred vojarne. Najmanje 30 godina je tako stajao, na livadi. Naravno, vrijeme učini svoje, pa je zrakoplov i dosta propao. Osvježili smo ga i namijenili mu novu svrhu – priča nam ovaj instruktor ronjenja iz Trogira.
Jastreba su odlučili potopiti u uvalu Jelinak, na isto mjesto gdje je Joško sa svojom ekipom 2017. godine postavio temu “Križni put pod morem”.
– Kroz razgovor s ljudima shvatili smo da su avioni ljudima izrazito zanimljivi. Ja sam instruktor ronjenja i znam da je veći broj manje iskusnih nego više iskusnih, pa smo došli na ideju spustiti avion na manju dubinu, da i takve možemo usrećiti s atrakcijama o kojima inače samo slušaju priče nas iskusnijih – priča Joško koji potvrđuje da je, kao i za sve u ovoj državi, i za ovakvo što potrebna poprilična procedura kako bi se dobile sve potrebne dozvole.
– Za križni put je interes velik. To je turistima nešto novo, jer toga kod nas nema, u svijetu postoji doduše. Uvala je mirna, dobra i zaštićena, pjeskovitog dna. Kad se u njoj nalaze 52 kipa, a sad avion, svima je interesantno i dobro. Ne treba puno za osmjeh na ljudima – priča Joško i na pitanje što je sljedeće, odgovara:
– Sljedeće je odmorit, jer ovo je jako iscrpljujuće.
No, nije Joško bio sam u ovom pothvatu. Za spuštanje nekad vojnog zrakoplova na dno mora, angažirao je zrakoplovnog asa, heroja Domovinskog rata i pilota u mirovini, Ivana Selaka. koji je ovako spojio dvije svoje ljubavi – zrakoplove i ronjenje, čime se, uz padobranstvo, aktivno bavi u svojim umirovljeničkim danima.
– Inače se isto bavim padobranstvom, pa smo se upoznali na jednom od padobranskih skokova. I što bi bilo interesantno, nego da takva legenda HRZ-a da taj touch, da sleti s njim pod more – zaključuje Joško Kandija.
S njima su bili i splitski fotografi Goran Leš i Eddy Meštrović, koji su cijeli ovaj doživljaj ovjekovječili fantastičnim snimkama.
Jurica Gašpar
PROČITAJTE JOŠ:
FOTO: Pogledajte jedinstven križni put na dnu mora
Legendarni vojni pilot zaronio do tzv. hrvatskog Titanika: “Kad uđete u njega, osjećate tugu”
© 2024 Morski HR. Powered by Ghost & Staticweb.dev