>
  2 min. čitanja

SVE JE VEĆI BROJ HAVARIJA Kako brodski kontejneri završavaju u oceanima?

SVE JE VEĆI BROJ HAVARIJA Kako brodski kontejneri završavaju u oceanima?
Foto: Nizozemska obalna straža

Stotine kontejnera palo je s brodova u oceane posljednjih mjeseci, uslijed serije havarija slijedom kojih je nastala šteta mjerena milijunima dolara, oštetćena su brojna plovila, ali i ugroženi životi i okoliš. Nedavne brodske nesreće natjerale su istražitelje da pomnije proučavaju uvjete zbog kojih kontejneri padaju u more.

Među milijunima kontejnerskih spremnika koji se svake godine brodovima transportiraju preko oceana, rijetko se događaju nesreće u kojima oni ispadaju u more. No, nedavni niz havarija poziva na hitnost istraga o razlozima zašto su odjednom učestale?

Pomorski arhitekti i inženjeri kažu kako se mora poklopiti splet okolnosti da bi se stvorio katastrofalni događaj poznat kao parametarsko valjanje. Naime, brodovi postaju sve veći, a kontejneri složeni kao višekatnice, pa stabilnost plovila na otvorenim morima stoga postaje sve veća briga.

– To je velik faktor u gubitku kontejnera i događa se kad valovi udaraju u pramac pod kutom, a ne frontalno – ispričao je Fotis Pagoulatos, atenski brodski arhitekt za Wall Street Journal.

Brodovi se penju i spuštaju gore-dolje, ali također se mogu ljuljati s jedne na drugu stranu. Gibanje može postati nekontrolirano i jednostavno izbiti kontejnere iz ležišta.

Foto: Havariekommando

Kako dolazi do ispadanja kontejnera?

Kako greben valova putuje po zaokruženom trupu, ravna krma pojačava kotrljanje valova, ali zamah kretanja broda naprijed omogućuje brodu da širi energiju valova koji padaju duž trupa i drži ga uspravnim.

Kad su valovi veći, kut nagiba se može povećati s nekoliko stupnjeva na preko 30 stupnjeva, nakon samo nekoliko vršnih valova, posebno ako valovi udaraju u plovilo pod kutom, a ne u vrh pramca.

U takvim uvjetima, ljuljanje se povećava, a pritisak od gibanja može prijeći granične sile pucanja veziva koji drže spremnike na mjestu, zbog čega će naposljetku i puknuti.

Kontejneri, koji mogu težiti nekoliko tona, pomiču se sa svojih hrpa, čime se razbija ravnoteža težine na palubi broda. To može pojačati učinak gibanja, prevrtanja i izbacivanja kontejnera preko broda te potencijalno oštećenje broda.

Da bi zaustavili nekontrolirano pomicanje kontejnera, brod mora usporiti i promijeniti kurs.

Većina kontejnera koji padnu preko broda potone na dno, dok neke potiskuju struje i mogu se naći na obalama miljama daleko. U međuvremenu predstavljaju veliku opasnost za sigurnost plovidbe, pogotovo noću i za valovita vremena, kad su slabije uočljivi

D.G.

Pritisnite ESC za zatvaranje.

© 2024 Morski HR. Powered by Ghost & Staticweb.dev

You've successfully subscribed to Morski HR
Great! Next, complete checkout for full access to Morski HR
Welcome back! You've successfully signed in
Success! Your account is fully activated, you now have access to all content.
Success! Your billing info is updated.
Billing info update failed.
Your link has expired.