>
Svaki automobil treba oko 10 četvornih metara prostora čak i kad samo stoji i čeka sljedeći korak. A to postaje problem za luke specijalizirane za transport automobila, poput njemačkog Emdena ili Bremerhavena.
Gledano očima špeditera, automobili su posebna roba. S jedne strane nisu baš tako glomazni kao atomski reaktor ili naftna platforma, ali su ipak previše veliki da bi ih se negdje slagalo u police. I definitivno ih se ne može ukrcavati lopatom kao ugljen ili žitarice, gdje nitko neće opaziti ni najmanju ogrebotinu ili udubinu u limu.
Emden je prije svega luka koncerna Volkswagen, a Bremerhaven je jedna od najvećih luka te vrste u čitavom svijetu. Svi poznatiji špediteri automobila redovito koriste ovu luku i svake godine tu pristane preko 1000 CarCarriera. To znači preko 1,7 milijuna vozila godišnje, a "skladišni kapaciteti“ – što u ovom slučaju jednostavno znači koliko auta parkiralište može primiti - su oko 70 tisuća vozila.
Matematika je dakle vrlo jednostavna.
- Dugo vremena smo tu imali 80 posto automobila za izvoz i ukrcaj, a 20 posto za uvoz i iskrcaj. Ali taj odnos je u međuvremenu postao nekih 50:50 - kaže za Deutsche Welle glasnogovornica logistike luke u Bremerhavenu.
No isto tako je sve više automobila u luci, jednako kao i u dvostruko većoj luci od Bremerhavena, u belgijskoj luci Zeebrugge.
- Tako je u svim europskim lukama u kojem se prekrcavaju automobili u velikim razmjerima. Problem nije samo u volumenu uvezenih automobila, nego prije svega u tome da ih se ne odvozi iz luke dovoljno brzo - svjedoči nam Elke Verbeelen iz luke Antwerpen/Brugge.
I tamo se ljute na neke medije koji tvrde kako su luke „začepljene“ uvezenim automobilima: mjesta još ima i problema u osnovi nema – ako se ne računaju problemi proizvođača i distributera. Jer naravno da i parkiranje u luci košta, a košta i ta „zamrznuta“ vrijednost i kapital koji je zapeo između tvornice i kupca.
E-automobili u Njemačkoj duže stoje u luci otkako su ukinute državne potpore građanima za njihovu kupnju. Elke Verbeeln iz luke Zeebrugge dodaje i niz drugih razloga za takvo gomilanje e-automobila u luci. Tu je i promjena načina prodaje gdje sve više proizvođača nudi direktnu prodaju kupcima pa tako automobil ostaje u luci, a ne u izložbenom salonu predstavnika.
- Osim toga je porastao ukupan broj automobila koje prolaze kroz europske luke. Doduše još nije dostignuta razina prije korone, ali znatno je više vozila nego u doba pandemije 2020. i 2021. Problem je i nedostatak vozača u špediciji kod transporta po kopnu, tako da svi ti automobili onda i duže stoje kod njih u luci - smatra Elke Verbeelen.
Osoblje je problem i u utovaru vozila na brod: tu u normalnim okolnostima jedan djelatnik mora sjesti za upravljač i uvesti ga na brod, a tamo mu najmanje još jedna osoba mora pomoći smjestiti ga prema planu utovara, a onda ga treba i učvrstiti da bi neoštećen prešao i preko ozbiljnijeg mora.
Kako piše list Ostfriesen Zeitung, tu koncern Volkswagen u luci Emden planira eksperiment AutoLog: mnogi automobili su već ionako opremljeni za autonomnu vožnju i tu se radi na modulu programa gdje bi se onda ti automobili "sami od sebe“ doveli na svoje mjesto na brodu i onda opet iskrcali.
Taj projekt podupire i njemačko ministarstvo prometa i trebao bi potrajati do 2026. Uspjeh takvog projekta bi samo u luci Emden uštedio i do 2000 radnih mjesta, a otvara se i mogućnost da se to prenese na čitav lanac distribucije, od tvornice pa do izložbenog salona. Onda bi i parkirališta u lukama mogla biti bitno praznija.
J.T.
© 2024 Morski HR. Powered by Ghost & Staticweb.dev