>
  3 min. čitanja

U europskim se lukama "gužvaju" e -automobili - na pomolu revolucionarni eksperiment?!

U europskim se lukama "gužvaju" e -automobili - na pomolu revolucionarni eksperiment?!
Foto: Screenshot/YouTube

Svaki automobil treba oko 10 četvornih metara prostora čak i kad samo stoji i čeka sljedeći korak. A to postaje problem za luke specijalizirane za transport automobila, poput njemačkog Emdena ili Bremerhavena.

Gledano očima špeditera, automobili su posebna roba. S jedne strane nisu baš tako glomazni kao atomski reaktor ili naftna platforma, ali su ipak previše veliki da bi ih se negdje slagalo u police. I definitivno ih se ne može ukrcavati lopatom kao ugljen ili žitarice, gdje nitko neće opaziti ni najmanju ogrebotinu ili udubinu u limu.

Emden je prije svega luka koncerna Volkswagen, a Bremerhaven je jedna od najvećih luka te vrste u čitavom svijetu. Svi poznatiji špediteri automobila redovito koriste ovu luku i svake godine tu pristane preko 1000 CarCarriera. To znači preko 1,7 milijuna vozila godišnje, a "skladišni kapaciteti“ – što u ovom slučaju jednostavno znači koliko auta parkiralište može primiti - su oko 70 tisuća vozila.

Matematika je dakle vrlo jednostavna.

- Dugo vremena smo tu imali 80 posto automobila za izvoz i ukrcaj, a 20 posto za uvoz i iskrcaj. Ali taj odnos je u međuvremenu postao nekih 50:50 - kaže za Deutsche Welle glasnogovornica logistike luke u Bremerhavenu.

No isto tako je sve više automobila u luci, jednako kao i u dvostruko većoj luci od Bremerhavena, u belgijskoj luci Zeebrugge.

- Tako je u svim europskim lukama u kojem se prekrcavaju automobili u velikim razmjerima. Problem nije samo u volumenu uvezenih automobila, nego prije svega u tome da ih se ne odvozi iz luke dovoljno brzo - svjedoči nam Elke Verbeelen iz luke Antwerpen/Brugge.

Foto: Screenshot/YouTube

Gdje je zapelo?

I tamo se ljute na neke medije koji tvrde kako su luke „začepljene“ uvezenim automobilima: mjesta još ima i problema u osnovi nema – ako se ne računaju problemi proizvođača i distributera. Jer naravno da i parkiranje u luci košta, a košta i ta „zamrznuta“ vrijednost i kapital koji je zapeo između tvornice i kupca.

E-automobili u Njemačkoj duže stoje u luci otkako su ukinute državne potpore građanima za njihovu kupnju. Elke Verbeeln iz luke Zeebrugge dodaje i niz drugih razloga za takvo gomilanje e-automobila u luci. Tu je i promjena načina prodaje gdje sve više proizvođača nudi direktnu prodaju kupcima pa tako automobil ostaje u luci, a ne u izložbenom salonu predstavnika.

- Osim toga je porastao ukupan broj automobila koje prolaze kroz europske luke. Doduše još nije dostignuta razina prije korone, ali znatno je više vozila nego u doba pandemije 2020. i 2021. Problem je i nedostatak vozača u špediciji kod transporta po kopnu, tako da svi ti automobili onda i duže stoje kod njih u luci - smatra Elke Verbeelen.

Osoblje je problem i u utovaru vozila na brod: tu u normalnim okolnostima jedan djelatnik mora sjesti za upravljač i uvesti ga na brod, a tamo mu najmanje još jedna osoba mora pomoći smjestiti ga prema planu utovara, a onda ga treba i učvrstiti da bi neoštećen prešao i preko ozbiljnijeg mora.

Revolucionarni eksperiment?

Kako piše list Ostfriesen Zeitung, tu koncern Volkswagen u luci Emden planira eksperiment AutoLog: mnogi automobili su već ionako opremljeni za autonomnu vožnju i tu se radi na modulu programa gdje bi se onda ti automobili "sami od sebe“ doveli na svoje mjesto na brodu i onda opet iskrcali.

Taj projekt podupire i njemačko ministarstvo prometa i trebao bi potrajati do 2026. Uspjeh takvog projekta bi samo u luci Emden uštedio i do 2000 radnih mjesta, a otvara se i mogućnost da se to prenese na čitav lanac distribucije, od tvornice pa do izložbenog salona. Onda bi i parkirališta u lukama mogla biti bitno praznija.

J.T.

Pritisnite ESC za zatvaranje.

© 2024 Morski HR. Powered by Ghost & Staticweb.dev

You've successfully subscribed to Morski HR
Great! Next, complete checkout for full access to Morski HR
Welcome back! You've successfully signed in
Success! Your account is fully activated, you now have access to all content.
Success! Your billing info is updated.
Billing info update failed.
Your link has expired.