>
  4 min. čitanja

VAPAJ POMORACA JADROLINIJE VLADI: “Trebaju nam novi brodovi, postojeći su prastari!”

VAPAJ POMORACA JADROLINIJE VLADI: “Trebaju nam novi brodovi, postojeći su prastari!”
Foto: Damir Jerkov

Nezavisni sindikat pomoraca putničkih brodova Hrvatske (NSPPBH) u srijedu se otvorenim pismom obratio Skupštini Jadrolinije s apelom da država kao jedini vlasnik tvrtke za linijski brodski prijevoz hitno uloži potrebna sredstva u kupnju novih brodova kako bi se obnovila dotrajala flota.

U pismu koje je upućeno na ime ministra mora, prometa i infrastrukture Olega Butkovića kao člana Skupštine Jadrolinije, ministrima Zdravku Mariću i Nikolini Brnjac kao članovima Skupštine, te na ime premijera Andreja Plenkovića, pomorci su pozdravili najavu nabave novih brodova za dužobalni linijski prijevoz putnika najavljenu kroz Nacionalni program oporavka i otpornosti (NPOO) u sektoru gospodarstvo.Prema tim bi najavama za reformu prometnog sustavakroz Mehanizam za otpornost bilo uloženo 5,5 milijardi kuna.

– Veseli nas spoznaja da ste naveli između svega i nabavu novih brodova te se nadamo kako se isto odnosi na dio prastare flote Jadrolinije. Kao Predsjednik skupštine Jadrolinije vjerujemo da ste upoznati sa stanjem  brodova u Jadroliniji, kao i sa financijskim stanjem Društva – stoji u pismu.

Pomorci podsjećaju da je Jadrolinija započela 2020. godinu sa do sada najboljim financijskim rezultatima te puna nade, optimizma, ideja i projekata za obnovu flote, no epidemija COVID-19 u kratkom je vremenu raspršila sve planove i nade za obnovu flote te bolje uvjete rada.

– Promet je u početku pojave COVID-19, pao preko 50 posto, što je na kraju godine završilo manjkom prihoda u iznosu većem od 40 posto. Sredstva koja su početkom 2020. bila na računu i s kojima se računalo pokrenuti obnovu flote te rješavanje plaća pomoraca brzo su se istopila. Ostali su  krediti, dio starih  brodova te nada i pogledi u Vladu RH, koja je svima pomogla i još pomaže u prevladavanju poteškoća izazvanih bolesti COVID-19, a pri tom zaobilazeći Jadroliniju – upozorava sindikat NSPPBH.

Uz napomenu da je država 100-postosni vlasnik Jadrolinije i da cijenu karata i broj putovanja regulira državna agencija, pomorci podsjećaju kako od te iste države kao vlasika očekuju da im omogući sredstva za rad, u ovom slučaju brodove. – Jedna od najvažnijih stavki koje bi trebalo  hitno rješavati su kupnja ili gradnja novih brodova za međunarodnu linije tipa Marko Polo i Dubrovnik, za udaljene otoke tipa Lastovo, tri klasična broda za brodske linije tipa Premuda te katamaranske linije katamarane tipa Jelena – navode u pismu pomorci.

Foto: Boris Kačan

Spomneuti su brodovi, kažu, stari skoro 50 ili više godina, a katamarani od ukupno deset koliko ih  Jadrolinija posjeduje, osam ih je starih više od 25. godina. – Kad uzmemo u obzir situaciju u kojoj se trenutno nalazi  Jadrolinija, lako je zaključiti kako će još dosta vremena proći za savladavanje posljedica krize uzrokovane epidemijom COVID-19, te kako sama i bez pomoći države neće moći opstati na tržištu – kaže se u pismu i dodaje da Jadrolinija još nije dobila ni kunu potpore od Vlade za pad promete uzrokovan epidemijom COVID-19, za razliku od svih ostalih, bilo privatnih ili državnih poduzeća.

Osim starosti brodova, koji zbog toga ne mogu biti konkurentni privatnim brodarima,  ni uvjeti življenja posada na tim brodovima nisu prihvatljivi. – Troškovi tehničkog održavanja, goriva i maziva su veći nego što brodovi mogu zaraditi u kratkom periodu sezone od tri mjeseca, a u periodu visoke sezone dodatno se još pojavljuje konkurenciju u vidu stranih brodara  sa novim i većim brodovima te nižim cijenama prijevoza – stoji u pismu.

– Obzirom na značajna sredstva koja se spominju u programu NPOO, smatramo kako je krajnje vrijeme uz sve ostale sektore, za  koje smatramo kako su jako važni i bitni, da se pokrene modernizacija i oporavak pomorskog sektora. Misleći pritom na dio pomorskog prijevoza. Dio pomorskog sektora vezan za prijevoz kao da je godinama zaboravljen od svih, a brodari poput Jadrolinije kao da su prepušteni sami sebi.

Pokretanje gradnje novih brodova u domaćim brodogradilištima imalo bi pozitivan učinak  na cjelokupno hrvatsko gospodarstvo, očuvanje radnih mjesta, oporavak brodograđevne industrije te konkurentnost na tržištu pomorskog prijevoza na lokalnoj i međunarodnoj razini – upozoravaju pomorci.

Također podsjećaju i da se cijene karata u obalnom i linijskom prijevozu nisu mijenjale više od 10 godina, a na mnogima od profitabilnih linija značajan broj otočnog stanovništva, djece, školaraca i umirovljenika ostvaruje pravo na besplatne ili subvencionirane karte, što stvara dodatan pritisak na poslovanje Jadrolinije. Stoga Jadrolinija, tvrdi se u pismu, nikada neće biti u mogućnosti sama osigurati sredstva za obnovu flote i povećanje plaća radnicima bez pomoći države. Pritom navode i da skoro pola pomoraca prima dodatak na plaću do iznosa minimalne plaće u RH.

Predstavnici NSPPBH na kraju pisma izražavaju nadu da će Vlada i Skupština Jadrolinije poduzeti sve mjere kako bi pomorcima i radnicima Jadrolinije osigurali sredstva i  uvjete za rad te plaće dostatne za normalan život pomoraca i radnika Jadrolinije te njihovih obitelji.

M.B.

Pritisnite ESC za zatvaranje.

© 2024 Morski HR. Powered by Ghost & Staticweb.dev

You've successfully subscribed to Morski HR
Great! Next, complete checkout for full access to Morski HR
Welcome back! You've successfully signed in
Success! Your account is fully activated, you now have access to all content.
Success! Your billing info is updated.
Billing info update failed.
Your link has expired.