>
U pismu koje je upućeno na ime ministra mora, prometa i infrastrukture Olega Butkovića kao člana Skupštine Jadrolinije, ministrima Zdravku Mariću i Nikolini Brnjac kao članovima Skupštine, te na ime premijera Andreja Plenkovića, pomorci su pozdravili najavu nabave novih brodova za dužobalni linijski prijevoz putnika najavljenu kroz Nacionalni program oporavka i otpornosti (NPOO) u sektoru gospodarstvo.Prema tim bi najavama za reformu prometnog sustavakroz Mehanizam za otpornost bilo uloženo 5,5 milijardi kuna.
– Veseli nas spoznaja da ste naveli između svega i nabavu novih brodova te se nadamo kako se isto odnosi na dio prastare flote Jadrolinije. Kao Predsjednik skupštine Jadrolinije vjerujemo da ste upoznati sa stanjem brodova u Jadroliniji, kao i sa financijskim stanjem Društva – stoji u pismu.
Pomorci podsjećaju da je Jadrolinija započela 2020. godinu sa do sada najboljim financijskim rezultatima te puna nade, optimizma, ideja i projekata za obnovu flote, no epidemija COVID-19 u kratkom je vremenu raspršila sve planove i nade za obnovu flote te bolje uvjete rada.
– Promet je u početku pojave COVID-19, pao preko 50 posto, što je na kraju godine završilo manjkom prihoda u iznosu većem od 40 posto. Sredstva koja su početkom 2020. bila na računu i s kojima se računalo pokrenuti obnovu flote te rješavanje plaća pomoraca brzo su se istopila. Ostali su krediti, dio starih brodova te nada i pogledi u Vladu RH, koja je svima pomogla i još pomaže u prevladavanju poteškoća izazvanih bolesti COVID-19, a pri tom zaobilazeći Jadroliniju – upozorava sindikat NSPPBH.
Uz napomenu da je država 100-postosni vlasnik Jadrolinije i da cijenu karata i broj putovanja regulira državna agencija, pomorci podsjećaju kako od te iste države kao vlasika očekuju da im omogući sredstva za rad, u ovom slučaju brodove. – Jedna od najvažnijih stavki koje bi trebalo hitno rješavati su kupnja ili gradnja novih brodova za međunarodnu linije tipa Marko Polo i Dubrovnik, za udaljene otoke tipa Lastovo, tri klasična broda za brodske linije tipa Premuda te katamaranske linije katamarane tipa Jelena – navode u pismu pomorci.
Spomneuti su brodovi, kažu, stari skoro 50 ili više godina, a katamarani od ukupno deset koliko ih Jadrolinija posjeduje, osam ih je starih više od 25. godina. – Kad uzmemo u obzir situaciju u kojoj se trenutno nalazi Jadrolinija, lako je zaključiti kako će još dosta vremena proći za savladavanje posljedica krize uzrokovane epidemijom COVID-19, te kako sama i bez pomoći države neće moći opstati na tržištu – kaže se u pismu i dodaje da Jadrolinija još nije dobila ni kunu potpore od Vlade za pad promete uzrokovan epidemijom COVID-19, za razliku od svih ostalih, bilo privatnih ili državnih poduzeća.
Osim starosti brodova, koji zbog toga ne mogu biti konkurentni privatnim brodarima, ni uvjeti življenja posada na tim brodovima nisu prihvatljivi. – Troškovi tehničkog održavanja, goriva i maziva su veći nego što brodovi mogu zaraditi u kratkom periodu sezone od tri mjeseca, a u periodu visoke sezone dodatno se još pojavljuje konkurenciju u vidu stranih brodara sa novim i većim brodovima te nižim cijenama prijevoza – stoji u pismu.
– Obzirom na značajna sredstva koja se spominju u programu NPOO, smatramo kako je krajnje vrijeme uz sve ostale sektore, za koje smatramo kako su jako važni i bitni, da se pokrene modernizacija i oporavak pomorskog sektora. Misleći pritom na dio pomorskog prijevoza. Dio pomorskog sektora vezan za prijevoz kao da je godinama zaboravljen od svih, a brodari poput Jadrolinije kao da su prepušteni sami sebi.
Pokretanje gradnje novih brodova u domaćim brodogradilištima imalo bi pozitivan učinak na cjelokupno hrvatsko gospodarstvo, očuvanje radnih mjesta, oporavak brodograđevne industrije te konkurentnost na tržištu pomorskog prijevoza na lokalnoj i međunarodnoj razini – upozoravaju pomorci.
Također podsjećaju i da se cijene karata u obalnom i linijskom prijevozu nisu mijenjale više od 10 godina, a na mnogima od profitabilnih linija značajan broj otočnog stanovništva, djece, školaraca i umirovljenika ostvaruje pravo na besplatne ili subvencionirane karte, što stvara dodatan pritisak na poslovanje Jadrolinije. Stoga Jadrolinija, tvrdi se u pismu, nikada neće biti u mogućnosti sama osigurati sredstva za obnovu flote i povećanje plaća radnicima bez pomoći države. Pritom navode i da skoro pola pomoraca prima dodatak na plaću do iznosa minimalne plaće u RH.
Predstavnici NSPPBH na kraju pisma izražavaju nadu da će Vlada i Skupština Jadrolinije poduzeti sve mjere kako bi pomorcima i radnicima Jadrolinije osigurali sredstva i uvjete za rad te plaće dostatne za normalan život pomoraca i radnika Jadrolinije te njihovih obitelji.
M.B.
© 2024 Morski HR. Powered by Ghost & Staticweb.dev