>
Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja predstavilo je Prijedlog Hrvatske strategije za vodik od 2021. do 2050. godine, koja za glavni cilj ima poticanje proizvodnje i uporabe vodika kao zamjene za fosilna goriva.
Pred domaćim gospodarstvom je dug, skup i kompliciran proces energetske tranzicije, a vodik bi u njemu trebao biti važan kotačić, posebice u sektoru prometa i industrije, rečeno je na predstavljanju dokumenta. Obnovljivi vodik je, tvrde, gorivo budućnosti koje nudi rješenje za dekarbonizaciju industrijskih procesa i gospodarskih sektora, osobito onima koji smanjenje emisija teško mogu postići, poput primjerice pomorskog sektora.
Od 200-tinjak projekata u svijetu koji se bave razvojem i primjenom tehnologije vodika, na EU otpada čak
55 posto – čime je definitivno postala predvodnik u ovom polju.
Prilika je to, kažu, i za hrvatske tvrtke u sektoru energetike, prometa i industrijskih procesa kojima će se za prelazak na ovaj oblik goriva nuditi značajna financijska sredstva iz različitih nacionalnih i europskih programa.
– Strategija je posebno važna za sektor prometa jer je tu veliki potencijal korištenja vodika. Kod nas tu pričamo i o morskom i željezničkom, a ne samo cestovnom prometu i to je velika prilika da zaštitimo Jadran od fosilnih goriva – istaknula je ravnateljica Uprave za energetiku u MINGOR-u Kristina
Čelić.
Hrvatska cilja da do 2030. godine čak 40% ukupne potrošene energije ide iz obnovljivih izvora.
– Nastojat ćemo da mjesto proizvodnje ujedno bude i mjesto potrošnje kako bi se rasteretio energetski sustav. To će kratkoročno pomoći i oko skladištenja, a dugoročno gledamo na prenamjenu postojeće
infrastrukture za skladištenje i transport. Prvenstveno pri tom mislimo na postojeće plinovode, ali i
izgradnju novih. Za intenzivniju primjenu u prometu važna je nabava vozila na vodik, ali i izgradnja punionica. Ulaganja u elektrolizatore i punionice su u posebnom fokusu Strategije. Edukacija stručnjaka je ključna, uz razvoj i komercijalizaciju novih tehnologija, a tu je i potencijalni regionalni centar za vodik zamišljen kao središnje mjesto povezivanja znanosti i gospodarstva – pojasnio je Vjekoslav Jukić, načelnik Sektora za energetsku politiku i planiranje.
Izvanredna profesorica na zagrebačkom Fakultetu strojarstva i brodogradnje, Ankica Kovač, istaknula je kako je implementacija Strategije praktički već počela, ali da glavnina posla tek počinje.
– Potrebe za vodikom sada su već dosta velike i tu je velika prilika za naše kompanije. Vodik neće sam na
svojim leđima iznijeti energetsku tranziciju, ali će biti važan kotačić u njoj. Najbitniji nam je prijenos znanja od znanosti prema struci, a toga nema bez kvalitetne političke podloge. U ovoj strategiji smo dobili baš to, sada smo na putu energetske tranzicije koja će biti duga i skupa, ali drugog puta nemamo. Proizvodnja vodika kod nas nije znanstvena fantastika, dapače, uz malo više ambicije možemo biti ne samo proizvođači već i izvoznici – zaključila je Kovač.
Strategija je inače puštena u javno savjetovanje, a svoje primjedbe, mišljenja, ideje, izmjene i dopune možete ostaviti do 27. veljače OVDJE.
K.B.
PROČITAJTE JOŠ:
Prva punionica vodika za brodove na našoj obali gradit će se u ovom dalmatinskom brodogradilištu
© 2024 Morski HR. Powered by Ghost & Staticweb.dev