>
OŠLJAK/PREKO - Nakon što je općinski vijećnik i predstavnik mještana otočića Ošljaka mihovil Valčić javno obznanio zabranu prilaska brodarima njihovom otočiću, zbog, kako kaže, nepostojanja infrastrukture za prihvat tolikog broja gostiju, ali i činjenice da je, izuzev pomorskog dobra, čitav otok zapravo privatan i u vlasništvu obitelji Valčić, odgovaraju brodari koji žele ispraviti neke ključne činjenice.
Njihov ispravak objavljujemo u cijelosti:
Navedene netočnosti, temeljene na izjavi mještanina Ošljaka, gospodina Mihovila Vlačića, objavljene su bez provjere sadržaja dopisa Općine Preko ili očitovanja nadležnih institucija, čime je narušen ugled brodara, mještana i Općine, a javnost dezinformirana. Sukladno članku 40. Zakona o medijima (NN 59/04, 84/11, 81/13), zahtijevamo objavu demantija kako bismo ispravili netočne činjenice i zaštitili javni interes. U nastavku prilažemo puni tekst dopisa Općine Preko (original je u privitku), naš odgovor s protuargumentima temeljenim na važećem zakonodavstvu te obrazloženje zašto objavljene informacije nisu točne.
A općinski dopis kojeg potpisuje načelnik općine Preko Jure Brižić u cijelosti izgleda ovako:
S obzirom na probleme vezano za dovoz posjetitelja na Ošljak, dužni smo Vas upozoriti na nekoliko činjenica iz kojih proizlazi da se trenutno obavljanje djelatnosti dovoženja turista od strane privatnih brodara obavlja protuzakonito, te molimo da se reagira od strane svih nadležnih službi kako bi se spriječilo daljnje protuzakonito posjećivanje značajnog krajobraza Ošljaka.
Evo nekoliko navoda koji to i potkrjepljuju:
Članak 145j., stavak 2. navodi: “Preporučljivo je izraditi i provoditi programe razvoja održivog turizma u zaštićenim područjima, s naglaskom na definiranje prihvatnog kapaciteta područja” ("carrying capacity"). Nažalost Općina Preko nije trenutno u financijskim mogućnostima naručiti stručnu studiju kojom bi se definirali, s obzirom na navedenu nerazdvojivost prirodnog i ruralnog dijela, specifični uvjeti i način posjećivanja Ošljaka.
Stoga Vas molimo da se sve dosadašnje aktivnosti vezano za dovoz posjetitelja organiziranim prijevozom (osim trajektom) gliserima od strane privatnih brodara PRIVREMENO ZABRANE do usklađenja svih potrebnih dokumenata nadležnih institucija.
Molimo sve nadležne institucije na postupanje sukladno navedenome.
Poštovani primatelji dopisa Općine Preko,
Zahvaljujemo na dopisu Općine Preko od 14. travnja 2025. godine (KLASA: 352-01/25-01/01, URBROJ: 2198-13-02-1-25-2) kojim se predlaže privremena zabrana obavljanja prijevoza posjetitelja na otok Ošljak od strane privatnih brodara. S poštovanjem smo razmotrili navedene argumente, ali smatramo da zahtjev za zabranom nije u skladu s važećim zakonodavstvom i ustavnim pravima građana, te da je izazvao zabunu u javnosti, uključujući netočne medijske objave. U ime Udruge malih brodara Zadarske županije (u osnivanju) iznosimo protuargumente temeljene na relevantnim zakonskim odredbama i pravnim načelima, uz prijedlog za daljnje korake.
1. Ustavno pravo na slobodu kretanja i pristup javnim površinama
Prema članku 32. Ustava Republike Hrvatske, svaki građanin ima pravo na slobodu kretanja i boravak na cijelom teritoriju Republike Hrvatske, osim ako to nije izričito ograničeno zakonom radi zaštite javnog interesa. Otok Ošljak, uključujući njegove obale i pomorsko dobro, dio je javnog prostora prema Zakonu o pomorskom dobru i morskim lukama (NN 83/23). Članak 5. stavak 1. Zakona jasno navodi da je pomorsko dobro opće dobro i da svi građani imaju pravo na njegovo korištenje pod jednakim uvjetima, uz poštivanje zakonskih ograničenja. Dopis Općine Preko ne pruža konkretne zakonske osnove za ograničavanje pristupa otoku niti dokazuje da prijevoz posjetitelja uzrokuje značajnu štetu koja bi opravdala takvu mjeru.
2. Pomorsko dobro i pravo na korištenje
Navodi o nadležnosti Općine Preko prema člancima 36., 37., 39., 149. i 150. Zakona o pomorskom dobru i morskim lukama ne potvrđuju osnovu za zabranu prijevoza. Naprotiv, članak 36. stavak 2. Zakona naglašava da upravljanje pomorskim dobrom mora osigurati javnu dostupnost. Članak 39. izričito zabranjuje ograničavanje općeg korištenja pomorskog dobra, osim u iznimnim slučajevima potkrijepljenim stručnim analizama (npr. sigurnosni ili ekološki razlozi). Bez stručne studije o ugroženosti okoliša ili krajobraza, zabrana prijevoza bila bi neopravdana i u suprotnosti s načelima Zakona.
3. Zakon o zaštiti prirode i upravljanje značajnim krajobrazom
Dopis upućuje na članak 7. Zakona o zaštiti prirode (NN 80/13, 15/18, 14/19, 127/19) i Prostorni plan Općine Preko, koji preporučuju izradu programa održivog turizma i definiranje prihvatnog kapaciteta. Međutim, preporuke iz članka 145j. Prostornog plana nisu pravno obvezujuće, a nepostojanje Plana upravljanja značajnim krajobrazom Ošljaka ili stručne studije ne može biti osnova za zabranu legalnih aktivnosti poput prijevoza posjetitelja. Prema članku 13. Zakona o zaštiti prirode, ograničenja u zaštićenim područjima moraju biti proporcionalna i temeljena na znanstvenim dokazima. Bez takvih dokaza, zabrana bi bila proizvoljna i u suprotnosti s načelom pravne sigurnosti.
4. Obveze prema mještanima i javni interes
Navod o obvezi Općine Preko prema mještanima za osiguravanje humanih uvjeta života (temeljem članaka 4., 19., 35. i 48. Zakona o lokalnoj i područnoj samoupravi, NN 144/21) ne isključuje pravo drugih građana na pristup otoku. Općina ima obvezu uravnotežiti interese mještana i posjetitelja, uz poštivanje javnog interesa i zakonskih prava. Privremena zabrana prijevoza ne samo da bi ograničila prava posjetitelja, već bi mogla negativno utjecati na lokalnu ekonomiju, uključujući prihode od turizma koji koriste mještanima i gospodarstvenicima.
5. Pravna osnova za obavljanje prijevoza
Privatni brodari koji obavljaju prijevoz posjetitelja na Ošljak dužni su posjedovati odgovarajuće dozvole sukladno Zakonu o prijevozu u pomorskom prometu (NN 33/23). Ako postoje dokazi o protuzakonitom djelovanju pojedinaca, nadležne institucije, poput Lučke kapetanije Preko ili Županijske lučke uprave Zadar, mogu poduzeti mjere protiv prekršitelja. Opća zabrana prijevoza bila bi diskriminirajuća i nesrazmjerna, jer bi obuhvatila i one brodare koji posluju u skladu sa zakonom.
6. Financijski kapaciteti Općine
Navod da Općina Preko trenutno nema financijskih mogućnosti za izradu stručne studije ne može biti osnova za ograničavanje zakonskih prava građana ili gospodarskih aktivnosti. Predlažemo da Općina zatraži financijsku ili stručnu podršku od nadležnih institucija, poput Ministarstva zaštite okoliša i zelene tranzicije ili JU Natura Jadera, za izradu Plana upravljanja značajnim krajobrazom ili drugih potrebnih dokumenata.
7. Netočnost o privatnom vlasništvu otoka
Suprotno tvrdnjama u nekim medijskim objavama, otok Ošljak nije „u cjelini privatan i u vlasništvu jedne obitelji“. Prema Zakonu o otocima (NN 116/18, 70/21) i Zakonu o pomorskom dobru i morskim lukama (NN 83/23), obala i pomorsko dobro Ošljaka su javna dobra, dok zemljište na otoku ima mješovito vlasništvo, uključujući više privatnih vlasnika, javne površine i nekretnine u vlasništvu Republike Hrvatske. Ova netočnost dodatno pogrešno informira javnost i narušava percepciju o javnoj dostupnosti otoka.
Zaključak i prijedlog
S obzirom na ustavno zajamčenu slobodu kretanja, pravo na korištenje pomorskog dobra, nedostatak stručnih dokaza o ugroženosti okoliša te nepostojanje pravne osnove za zabranu, smatramo da prijedlog za privremenom zabranom prijevoza na Ošljak nije opravdan. Umjesto zabrane, predlažemo sljedeće korake:
Pozivamo sve primatelje da se na hitnom sastanku usklade daljnje aktivnosti s navedenim zakonskim okvirom te da se osigura ravnoteža između zaštite prirode, interesa mještana i prava posjetitelja, stoji u dopisu kojeg potpisuje Udruga malih brodara Zadarske županije (u procesu osnivanja).
D.G.
PROČITAJTE JOŠ:
© 2025 Morski HR. Powered by Ghost & Staticweb.dev