>
Ovaj visokoobrazovani pomorac trenutačno je u Aziji, no stalna mu je adresa ona zadarska i Zadar i okolicu želi učiniti boljim mjestom.
- U svibnju će se održati lokalni izbori, jedni od najvažnijih u povijesti grada Zadra jer dolazimo do prekretnice. Grad, kao i cjelokupna županija, visi o niti, kako morski, tako i kopneni okoliš. Daljnjim djelovanjem lokalnih moćnika te prodanih političara, nepovratno će se uništiti prirodne lipote koje nećete vidjeti drugdje u svitu (a virujte,prošao sam svita te znam o čemu govorim) - govori nam ovaj Ivan Marđetko iz Zadra koji trenutno radi u stranoj kompaniji u Bangladešu i, poput mnogih drugih pomoraca je daleko od domovine.
- Živim od mora, cijeli život živim na moru, te više ne mogu stajati po strani dok se bespravno grade objekti po cijeloj obali, zagađuje more svim tim jahtama, kruzerima te prenapučenim morskim kavezima (planiraju daljnju izgradnju kaveza u već pretrpanoj Zadarskoj županiji) - nastavlja ovaj budući kandidat za gradonačelnika koji će do službene objave kandidature ostati anoniman, no njegova razmišljanja ćemo vam prenijeti.
U nastavku vam donosimo razmišljanja ovog mladog čovjeka čija je poruka: "prava moć leži u ljudima, ne korumpiranim i pohlepnim političarima ili megalomanskim sumnjivim poduzetnicima!"
Krenimo s njegovim idejama!
Trend gradnje u Zadru u prijašnjih par godina je u strelovitom usponu. Stihijska gradnja, bez jasnog, dugogodišnjeg urbanističkog plana dovodi do istrebljenja i zadnje travke i zelene površine. Građani će se ubrzo gušiti u vlastitom smogu te nesnosnim vrućinama upravo radi nedostatka zelenila.
Rješenje: zabrana gradnje stambenih zgrada sljedeće 4 godine (tokom perioda mandata). Kuće bi bile dopuštene za gradnju, no samo uz 50 posto zelene površina na parceli na kojoj se gradi - jedine stambene zgrade koje će biti dopušteno graditi su POS - ovi stanovi za mlade obitelji te obitelji s više članova (po nižim cijenama)
Javni pritisak na inspektorat te traženje izdašnijeg financiranja od države kako bi se povećao kadar. Naime, dužina hrvatske obale je 5835 km te 78 otoka, 524 otočića te je nemoguće da mali broj inspektora stalno provodi nadzor obale te kontinentalnog dijela.
Rješenje: povećanje financiranja Građevinske inspekcije, promjena zakona te veće ovlasti inspektorima koji bi tako mogli brže riješiti situacije, uklanjanja objekta te vraćanje u prijašnje stanje u najkraćem vremenskom roku uz drakonske kazne. Donošenje zakona u kojem bi se izvođačima radova oduzela dozvola za rad ili za početak, prestanak bilo kakve suradnje sa gradskim te državnim vlastima.
Najavljena je izgradnja novih ribolovnih kaveza u Zadarskoj županiji.
Rješenje: zaustavljanje proširenja te izgradnje novih kaveza vezane uz marikulturu. Pojačane, neovisne inspekcije kaveza, kako kvalitete mora na površini, tako i na dnu te kvalitete hrane za ribe.
Preveliki izlov ribe te školjkaša dovodi do morskih pustinja.
Rješenje: ukidanje ribolovnih dozvola za strance te uvođenje dozvole "catch and release".
Pojačane ribolovne inspekcije te poseban fokus na ilegalne sportske ribolovce, kao što su ronjenje na boce, svaki restoran će morati imati podrijetlo morskih organizama, tj. ribu će smjeti kupovati samo od prijavljenih ribara.
Pojačane inspekcije na ribarnicama. Svjedoci smo da se često morski organizmi sramotne veličine prodaju javno.
Suradnja s biolozima, istraživanje obale Zadarske županije u svrhu pronalaženja mrijestilišta morskih organizama. Nakon pojedinog pronalaska, te bi se zone proglasile "no fishing" zonama - istraživanje dna u potrazi za posidonijom te proglašenje zabrane sidrenja u tim zonama. Naplata kazni za sve prekršitelje. Potpuna zabrana lova morskih organizama u Nacionalnom parku Kornati te Parku prirode Telašćica. Naime, u normalnim svijetu, izlov organizama u strogom zaštićenom pojasu je zabranjeno, što uključuje i lokalce. Možda bi išli eventualno za tim da lokalci mogu loviti ribu, ali samo za svoje potrebe, ne za komercijalne svrhe kao što mnogi koriste. Razlog tome je jer mnogi umirovljenici žive na otoku te su im primanja niska, a riba im je na svakodnevnom jelovniku i tu bi tisućljetnu tradiciju možda ipak bilo prestrogo zabraniti.
Obavezno pražnjenje fekalija u prihvatne centre te stroga kontrola jahti te kruzera gdje se brzim i jednostavnim inspekcijskim nadzorom (lučka uprava) može provjeriti stanje tanka crnih voda te uvođenje drakonskih kazni u slučaju kršenja zakona (Marpol, anex IV)
Subvencioniranje uz pomoć Europske unije, postavljanje solarnih panela na krovove kuća kako bi se povećala energetska neovisnost te smanjila potrošnja i opterećenost mreže (dakako, ovo dolazi u obzir i za grad Zadar te sva mjesta u županiji). Zahtjev za smanjenje cijena trajektnih karata kako bi se omogućilo i drugima osim bogatih strancima da posjećuju prekrasne otoke. Ljeti su cijene povratnih karata sramotno skupe. Porodice s više članova, smanjenih financijskih mogućnosti teško da mogu posjetiti otoke, koji su im tako reći "pred nosom"!
Za kraj, ovaj energični, mladi, svježi budući kandidat neiskvarenih načela i želja poručuje:
- Ako ljudima smetaju intenzivni kavezi koji uništavaju okoliš, svojim djelovanjem, podizanjem cijele zajednice, projekti se mogu zaustaviti! Ako ljudi žele zaustaviti daljnju betonizacija Zadra, svojim ustankom te iznošenjem javnih stavova, jako brzo bi došlo do promjena. No da bi nešto promijenilo, treba doći do kritične mase,a upravo javnim prikazivanjem te edukacijom možemo postići više ciljeve.
J.T.
© 2024 Morski HR. Powered by Ghost & Staticweb.dev