>
ŽUT - Blokiranje konopima čitavih uvala, postala je, izgleda, praksa bahatih nautičara, u čemu prednjače domaći zapovjednici velikih plovila, koji na taj način dovode u opasnost sigurnost plovidbe ostalima, onemogućujući im sigurno uplovljavanje i isplovljavanje. Sve ovo duboko se protivi zakonima i pravilnicima koji propisuju sigurnost plovidbe, kao i Zakonu o pomorskom dobru i morskim lukama koji najstrože brani zaposjedanje pomorskog dobra i isključivanjem iz opće upotrebe!
Najnoviji slučaj stiže s otoka Žuta kod Kornata.
- Pozdrav kako ste objavili video jahte koja je blokirala uvalu, šaljem vam i moje slike jahte koja je blokirala uvalu na Žutu sa dva konopa, svaki duži od 100 metara.
Znači, kompletna uvala je blokirana. Kad sam im rekao da to nije uredu za raditi i da nije baš po nautičkim pravilima, kapetan iz Hrvatske se počeo smijati i svađati da to nigdje ne piṣ̌e u zakonu.
To je užas što se događa po moru i što je najtužnije, pola kapetana tih jahti su hrvatski državljani, koji to rade i dozvoljavaju jer stranci zasigurno ne bi - poručuje čitatelj čijem je plovilu zbog ovakvih siledžija bilo ograničeno kretanje.
Upit o ovom i sličnim slučajevima gdje jahte i veliki brodovi sa stotinama metara konopa zauzimaju čitave uvale, poslali smo nadležnima u Ministarstvu mora, te ćemo odgovore objaviti čim ih dobijemo.
- Mjesto radnje Vis. Tone i tone jahturine zavezane za stabalce. Gadarija. Prijavih na Nis aplikaciju, ali evo i ovdje vama. Neću baš ići sjekirom na njih, ali lagano gubim živce godinama na svađanje - poručuje čitateljica koja šalje i ove snimke jahte privezane s dugačkim konopcem.
Zbog ovoga ostali sudionici u pomorskom prometu, posebno manja plovila, moraju dobro paziti da ne bi prošli ovuda, a priroda se uništava. Osim stabla za kojeg je nekoliko desetaka tona teška jahta privezana, problem čine i golemi propeleri, kao i sidra koja uništavaju živi svijet uz samu obalu.
Sve ovo se pak protivi i nekoliko hrvatskih zakona. Evo samo nekih:
Pravilnikom o uvjetima i načinu održavanja reda u lukama i na ostalim dijelovima unutarnjih morskih voda i teritorijalnog mora Republike Hrvatske (članak 52. stavak 2) propisano je kako plovni objekt može biti privezan izvan luke isključivo na način da ne ugrožava sigurnost plovidbe, ljudske živote, imovinu, obalu i morski okoliš. (članak 56. stavak 2.)
Ništa propisano ovim dijelom Pravilnika ne oslobađa pomorski objekt od odgovornosti za sigurnost plovnog objekta, sigurnost plovidbe, ljudske živote i zaštitu morskog okoliša....
Zauzimanje pak čitavih uvala spada i pod još jedan Zakon i najstrože se sankcionira.
Zakon o pomorskom dobru i morskim lukama propisuje sljedeće: (članak 12. stavak 1.) Nitko nema pravo bez pravne osnove propisane ovim Zakonom na: 5. ograničavanje i/ili isključivanje opće upotrebe pomorskog dobra, 6. zaposjedanje pomorskog dobra na bilo koji način za sebe ili drugoga. (Članak 197. stavak 1.) Novčanom kaznom u iznosu od 6000,00 do 130.000,00 eura kaznit će se za pomorski prekršaj pravna osoba koja bez pravne osnove propisane ovim Zakonom 7. zaposjeda pomorsko dobro na bilo koji način za sebe ili drugoga.
Jurica Gašpar
© 2024 Morski HR. Powered by Ghost & Staticweb.dev